Toiminnan yhtenäistäminen : Yhtenäiset tuoteselosteet Linkosuon Juhlapalveluille sähköiseen järjestelmään
Mannila, Sirpa (2013)
Mannila, Sirpa
Tampereen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305148363
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305148363
Tiivistelmä
Linkosuo on perinteinen tamperelainen perheyritys. Kahviloiden lisäksi toimintaa laajennettiin 60-lvulla omalla juhlapalvelulla. Linkosuon Juhlapalveluiden tuotteita valmistetaan yhteensä neljässä eri toimipisteessä: Pitokeittiöllä, joka on Kahvila Oy:n niin sanottu keskuskeittiö sekä henkilöstöravintoloissa, jotka toimivat myös juhlatiloina. Tässä opinnäytetyössä kootaan Juhlapalveluiden tuoteselosteet ja kirjataan ne sähköiseen järjestelmään. Osasta Juhlapalveluiden tuotteita on olemassa tuoteselosteita ja osasta reseptit. Suurimmasta osasta tuotteita ei kuitenkaan ole kirjallisia tuotekuvauksia tai ne eivät ole suurimman osan henkilöstöstä saatavilla.
Teoreettinen tietoperusta koostuu tuotteistamisesta ja sitä tukevista toiminnoista: tiedon hallinnasta sekä laadunvalvonnasta. Tuotteistamisesta tuotteita ja niiden ominaisuuksia käsitellään yksityiskohtaisemmin. Tietoperustasta selviää, että menestyksekkään toiminnan taustalla on yrityksen strategia eli se, miten yritys haluaa toimia. Yritys, jolla on selkeät tavoitteet voi tuotteistaa toimintojaan hyvin tarkkaan ja järjestelmällisesti: tuotteistamisen avulla yritys voi kuvailla toimintansa yksityiskohtaisesti alkuhankinnoista asiakkaaseen asti. Tuotteistamisen avulla yrityksen prosessin eri vaiheissa työskenteleville henkilöille saadaan tiedot, joita kaikki ymmärtävät. Tuotteistamisen avulla voidaan selvittää, mitä tuotteita myydään eri asiakassegmenteille ja tiedetään oma asema kilpailijoihin nähden. Sisäisellä ja ulkoisella tuotteistamisella voidaan jakaa tiedot joita jaetaan vain henkilöstön kesken, kuten tuotekuvaukset ja niihin, joita jaetaan julkisesti: kuten mainokset.
Kehittämistyö on konstruktiivinen tutkimus, jossa yritykselle kehitetään uusi toimintamalli. Tutkimus toteutetaan syyskuun 2012-maaliskuun 2013 aikana. Työssä tehdään esitutkimus, joka toteutetaan kyselylomakkeen avulla. Siinä selvitetään muun muassa henkilöstön tuotetietoutta, halua yhtenäisten tuoteselosteiden käyttöönottoon, tämän hetkisten tuoteselosteiden saatavuutta sekä työntekijöiden mielipiteitä kirjattavista tuotteista. Muita tutkimusmenetelmiä ovat ryhmäkeskustelut sekä havainnointi. Talven aikana Pitokeittiön henkilökunta on kirjoittanut ylös tuotekuvauksia, joita kirjaan sähköiseen järjestelmään. Opinnäytetyössä tuotteista luodaan nimet järjestelmään, jonka jälkeen niiden kohdille voidaan tehdä tuotekuvauksia. Kuvaukset tehdään yhden toimipisteen kautta ja ne näkyvät kaikissa kahviloissa. Kun kuvaukset on tehty, tuotteet asetellaan sekä kiinnitetään kassanäyttöön. Tämä toiminto on tehtävä jokaisessa toimipisteessä erikseen.
Teoreettinen tietoperusta koostuu tuotteistamisesta ja sitä tukevista toiminnoista: tiedon hallinnasta sekä laadunvalvonnasta. Tuotteistamisesta tuotteita ja niiden ominaisuuksia käsitellään yksityiskohtaisemmin. Tietoperustasta selviää, että menestyksekkään toiminnan taustalla on yrityksen strategia eli se, miten yritys haluaa toimia. Yritys, jolla on selkeät tavoitteet voi tuotteistaa toimintojaan hyvin tarkkaan ja järjestelmällisesti: tuotteistamisen avulla yritys voi kuvailla toimintansa yksityiskohtaisesti alkuhankinnoista asiakkaaseen asti. Tuotteistamisen avulla yrityksen prosessin eri vaiheissa työskenteleville henkilöille saadaan tiedot, joita kaikki ymmärtävät. Tuotteistamisen avulla voidaan selvittää, mitä tuotteita myydään eri asiakassegmenteille ja tiedetään oma asema kilpailijoihin nähden. Sisäisellä ja ulkoisella tuotteistamisella voidaan jakaa tiedot joita jaetaan vain henkilöstön kesken, kuten tuotekuvaukset ja niihin, joita jaetaan julkisesti: kuten mainokset.
Kehittämistyö on konstruktiivinen tutkimus, jossa yritykselle kehitetään uusi toimintamalli. Tutkimus toteutetaan syyskuun 2012-maaliskuun 2013 aikana. Työssä tehdään esitutkimus, joka toteutetaan kyselylomakkeen avulla. Siinä selvitetään muun muassa henkilöstön tuotetietoutta, halua yhtenäisten tuoteselosteiden käyttöönottoon, tämän hetkisten tuoteselosteiden saatavuutta sekä työntekijöiden mielipiteitä kirjattavista tuotteista. Muita tutkimusmenetelmiä ovat ryhmäkeskustelut sekä havainnointi. Talven aikana Pitokeittiön henkilökunta on kirjoittanut ylös tuotekuvauksia, joita kirjaan sähköiseen järjestelmään. Opinnäytetyössä tuotteista luodaan nimet järjestelmään, jonka jälkeen niiden kohdille voidaan tehdä tuotekuvauksia. Kuvaukset tehdään yhden toimipisteen kautta ja ne näkyvät kaikissa kahviloissa. Kun kuvaukset on tehty, tuotteet asetellaan sekä kiinnitetään kassanäyttöön. Tämä toiminto on tehtävä jokaisessa toimipisteessä erikseen.