Perehdytys ja työnopastus : Oulaisten ammattiopiston ravitsemis-ja puhdistuspalvelualan perehdytysopas opetushenkilöstölle
Kalliokoski, Merja (2013)
Kalliokoski, Merja
Centria ammattikorkeakoulu (Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu)
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305209634
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305209634
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee työhön perehdyttämistä ja työnopastusta. Työn tilaajana oli Oulaisten ammattiopisto, ravitsemis- ja puhdistuspalveluyksikkö. Tavoitteena oli opettajille suunnatun kyselyn avulla kehittää perehdytystä Oulaisten ammattiopistossa, ravitsemis- ja puhdistuspalveluyksikössä. Samalla tuotettiin päivitetty ja kattava perehdytysopas siitä, mitä asioita uudelle opettajalle tulee systemaattisesti perehdyttää.
Opettajille suunnattu kysely tehtiin kvalitatiivisen kyselytutkimuksen avulla, koska oli tärkeää saada selville oppilaitoksessa jo työskentelevien opettajien mielipiteitä, kokemuksia ja kehittämisideoita perehdytykseen liittyvistä asioista. Ajatuksena oli löytää ne asiat, joihin perehdytyksessä olisi syytä kiinnittää huomiota tulevaisuudessa. Vastausprosenttiin voi olla tyytyväinen, sillä kaikki opettajat vastasivat kyselyyn aktiivisesti.
Teoriaosuudessa kerrotaan perehdyttämiseen liittyvistä asioista, kuten perehdyttämisen tarpeesta, vastuusta ja hyödyistä niin perehdytettävälle kuin työnantajallekin. Lisäksi kerrotaan perehdyttämisen ja työnopastuksen suunnittelun vaiheista ja niiden vaikutuksista työhyvinvointiin. Työnopastuksen kohdalla käsitellään työnopastusta käytännössä, työnopastukseen kuuluvista työsuojelasioista sekä esitellään neljän ja viiden askeleen menetelmät. Opinnäytetyön soveltavassa osuudessa kerrotaan perehdytyskansion toteuttamisen eri vaiheista sekä analysoidaan opettajille tehtyä kyselyä. Liitteeksi on tehty Oulaisten ammattiopiston ravitsemis- ja puhdistuspalveluyksikölle suunnattu perehdytysopas erillisine ohjeistuksineen. Tämä osa opinnäytetyöstä on salainen.
Opettajille suunnattu kysely tehtiin kvalitatiivisen kyselytutkimuksen avulla, koska oli tärkeää saada selville oppilaitoksessa jo työskentelevien opettajien mielipiteitä, kokemuksia ja kehittämisideoita perehdytykseen liittyvistä asioista. Ajatuksena oli löytää ne asiat, joihin perehdytyksessä olisi syytä kiinnittää huomiota tulevaisuudessa. Vastausprosenttiin voi olla tyytyväinen, sillä kaikki opettajat vastasivat kyselyyn aktiivisesti.
Teoriaosuudessa kerrotaan perehdyttämiseen liittyvistä asioista, kuten perehdyttämisen tarpeesta, vastuusta ja hyödyistä niin perehdytettävälle kuin työnantajallekin. Lisäksi kerrotaan perehdyttämisen ja työnopastuksen suunnittelun vaiheista ja niiden vaikutuksista työhyvinvointiin. Työnopastuksen kohdalla käsitellään työnopastusta käytännössä, työnopastukseen kuuluvista työsuojelasioista sekä esitellään neljän ja viiden askeleen menetelmät. Opinnäytetyön soveltavassa osuudessa kerrotaan perehdytyskansion toteuttamisen eri vaiheista sekä analysoidaan opettajille tehtyä kyselyä. Liitteeksi on tehty Oulaisten ammattiopiston ravitsemis- ja puhdistuspalveluyksikölle suunnattu perehdytysopas erillisine ohjeistuksineen. Tämä osa opinnäytetyöstä on salainen.