Työnantajakuva : case : Yritys X
Stenbom, Mats (2013)
Stenbom, Mats
Turun ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305158732
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305158732
Tiivistelmä
Työnantajakuvan merkitys yrityksille on lisääntynyt hyvin paljon viimeisten vuosien aikana. Hyvän työnantajakuvan omaava yritys nähdään paljon houkuttelevampana työpaikkana, kuin huonon työnantajakuvan omaava yritys. Tämän opinnäytetyön tavoitteena olikin selvittää, minkälaisena Yritys X:n työnantajakuva nähdään opiskelijoiden keskuudessa, joista on tulossa tulevaisuuden osaajia. Onko Yritys X houkutteleva työnantaja vai ei.
Opinnäytetyön teoriaosuus koostuu kahdesta eri osasta. Ensimmäinen osa käsittelee työnantajakuvaa, kuinka se muodostuu ja miten sitä voidaan kehittää. Ensimmäisessä osassa käsitellään myös sosiaalisen median vaikutusta työnantajakuvan muodostumiseen, sekä kokonaisvaltaista brändiajattelua. Teoriaosuuden toisessa osassa käsitellään henkilöstövoimavaroja, kuinka niitä johdetaan, suunnitellaan, mitä henkilöstön sitouttaminen tarkoittaa, miten osaamista voidaan kehittää, sekä mitä henkilöstön hankinnalla tarkoitetaan. Työn kolmas osio on tutkimusosio, jossa Yritys X:n työnantajakuvaa, sekä yleistä työelämätietoisuutta tutkittiin kvantitatiivisen kyselytutkimuksen avulla. Kysely tehtiin sähköisesti ja se lähetettiin Turun ammattikorkeakoulun myyntityön opiskelijoille.
Kyselyyn vastanneiden mielestä Yritys X:n työnantajakuva oli hyvä ja moni vastaaja olikin valmis työskentelemään Yritys X:n alaisuudessa, mikäli mahdollisuus siihen annetaan. Kiinnostavimmaksi työpaikaksi Yritys X:ssä osoittautui sen emoyhtiö, jossa suurin osa haluaisikin työskennellä. Työpaikkaa valitessa suurimmaksi vaikutustekijäksi nousi työn mielekkyys. Parannettavaa Yritys X:llä on vastaajien mielestä oppilaitosyhteistyössä, sekä työmahdollisuuksista ilmoittamisessa.
Opinnäytetyön teoriaosuus koostuu kahdesta eri osasta. Ensimmäinen osa käsittelee työnantajakuvaa, kuinka se muodostuu ja miten sitä voidaan kehittää. Ensimmäisessä osassa käsitellään myös sosiaalisen median vaikutusta työnantajakuvan muodostumiseen, sekä kokonaisvaltaista brändiajattelua. Teoriaosuuden toisessa osassa käsitellään henkilöstövoimavaroja, kuinka niitä johdetaan, suunnitellaan, mitä henkilöstön sitouttaminen tarkoittaa, miten osaamista voidaan kehittää, sekä mitä henkilöstön hankinnalla tarkoitetaan. Työn kolmas osio on tutkimusosio, jossa Yritys X:n työnantajakuvaa, sekä yleistä työelämätietoisuutta tutkittiin kvantitatiivisen kyselytutkimuksen avulla. Kysely tehtiin sähköisesti ja se lähetettiin Turun ammattikorkeakoulun myyntityön opiskelijoille.
Kyselyyn vastanneiden mielestä Yritys X:n työnantajakuva oli hyvä ja moni vastaaja olikin valmis työskentelemään Yritys X:n alaisuudessa, mikäli mahdollisuus siihen annetaan. Kiinnostavimmaksi työpaikaksi Yritys X:ssä osoittautui sen emoyhtiö, jossa suurin osa haluaisikin työskennellä. Työpaikkaa valitessa suurimmaksi vaikutustekijäksi nousi työn mielekkyys. Parannettavaa Yritys X:llä on vastaajien mielestä oppilaitosyhteistyössä, sekä työmahdollisuuksista ilmoittamisessa.