Facebook-sovellusten kehitys: Suomalaisen yrityksen Facebook-lanseeraus
Kontkanen, Jarmo (2013)
Kontkanen, Jarmo
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305199488
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305199488
Tiivistelmä
Sosiaalinen media on 2000-luvulla noussut suureen suosioon ja samalla tärkeäksi markkinointikanavaksi. Internetin käytetyimmäksi sivustoksi on noussut Facebook, jonka käyttäjämäärä lähentelee jo miljardin käyttäjän rajaa. Valtava volyymi ja oikeiden kohderyhmien hyvä tavoitettavuus tekee Facebookista houkuttelevan markkinointivälineen, jolle oikein hyödynnettynä on vaikea löytää kustannustehokasta kilpailijaa.
Opinnäytetyö käsittelee Facebook-sovelluskehityksen elinkaarta keskittyen sovelluksen tekniseen kehitykseen ja sen työkaluihin. Työssä käydään läpi Facebookin rajapintoja sekä oleellisimpia toimintoja kampanjamuotoisen sovelluksen toteuttamiseen ja julkaisemiseen.
Tietoperustaa sovellettiin käytäntöön toteutetun kampanjan ja sovelluksen kautta. Kyseessä oli suomalaisen yrityksen Facebook-lanseeraus ja kampanjan starttivaiheessa julkaistu sovellus.
Opinnäytetyön tavoitteena oli nivoa teoriaa yhteen toteutuksen kanssa sekä saada aikaan hyvä yleiskuva sovelluskehityksen perusvaatimuksista. Opinnäytetyön tavoitteet saavutettiin ja kampanjan katsottiin onnistuneen useilla mittareilla; yrityksen Facebook-sivun uusien tykkääjien suuruusluokka menee kymmenissä tuhansissa, ja yhden
tykkääjän hankintahinnassa päästiin alle yhteen euroon. Opinnäytetyötä tullaan käyttämään Into-Digitalilla uusien työntekijöiden perehdytyksessä sovelluskehitykseen ja Facebook-rajapintaan.
Opinnäytetyö käsittelee Facebook-sovelluskehityksen elinkaarta keskittyen sovelluksen tekniseen kehitykseen ja sen työkaluihin. Työssä käydään läpi Facebookin rajapintoja sekä oleellisimpia toimintoja kampanjamuotoisen sovelluksen toteuttamiseen ja julkaisemiseen.
Tietoperustaa sovellettiin käytäntöön toteutetun kampanjan ja sovelluksen kautta. Kyseessä oli suomalaisen yrityksen Facebook-lanseeraus ja kampanjan starttivaiheessa julkaistu sovellus.
Opinnäytetyön tavoitteena oli nivoa teoriaa yhteen toteutuksen kanssa sekä saada aikaan hyvä yleiskuva sovelluskehityksen perusvaatimuksista. Opinnäytetyön tavoitteet saavutettiin ja kampanjan katsottiin onnistuneen useilla mittareilla; yrityksen Facebook-sivun uusien tykkääjien suuruusluokka menee kymmenissä tuhansissa, ja yhden
tykkääjän hankintahinnassa päästiin alle yhteen euroon. Opinnäytetyötä tullaan käyttämään Into-Digitalilla uusien työntekijöiden perehdytyksessä sovelluskehitykseen ja Facebook-rajapintaan.