Messuosaston suunnittelu Wood one Oy:lle
Hokkanen, Timo (2013)
Hokkanen, Timo
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052310284
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052310284
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli suunnitella yrityksen toiveita vastaava messuosasto Wood one Oy:lle. Osastoa käytetään kalustemalliston ja yrityksen uuden ilmeen lanseeraukseen Habitare 2013 messuilla.
Kalustemallistoa halutaan markkinoida laadukkaana ja tästä syystä selvitin laadun käsitystä mainonnasta, tuotteiden materiaaleista ja yrityksen brändistä teemahaastattelun keinoin. Haastattelu tehtiin kolmelle henkilölle, jotka toimivat markkinoinnin ja kaupan alalla. Haastatteluista saatu materiaali analysoitiin sisällönanalyysin avulla.
Huonekaluvalmistuksen alalla toimivia kilpailijoita tutkittiin strategisten ryhmien analyysin avulla. Analyysillä vertailtiin miten kilpailijoiden visuaaliset ilmeet tukivat heidän tuotevalikoimaansa.
Tiedonhankinnasta saatiin lähtökohdat suunnittelulle. Muotoiluprosessi eteni luonnoksista pienoismalleihin,ja niistä 3D-mallinnoksiin. Konsepteista valittiin toimeksiantajan kanssa yksi, joka viimeisteltiin.
Kalustemallistoa halutaan markkinoida laadukkaana ja tästä syystä selvitin laadun käsitystä mainonnasta, tuotteiden materiaaleista ja yrityksen brändistä teemahaastattelun keinoin. Haastattelu tehtiin kolmelle henkilölle, jotka toimivat markkinoinnin ja kaupan alalla. Haastatteluista saatu materiaali analysoitiin sisällönanalyysin avulla.
Huonekaluvalmistuksen alalla toimivia kilpailijoita tutkittiin strategisten ryhmien analyysin avulla. Analyysillä vertailtiin miten kilpailijoiden visuaaliset ilmeet tukivat heidän tuotevalikoimaansa.
Tiedonhankinnasta saatiin lähtökohdat suunnittelulle. Muotoiluprosessi eteni luonnoksista pienoismalleihin,ja niistä 3D-mallinnoksiin. Konsepteista valittiin toimeksiantajan kanssa yksi, joka viimeisteltiin.