Datapohjaisuus videopeleissä
Leinonen, Riku (2013)
Leinonen, Riku
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052310406
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052310406
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö keskittyy ohjelmiston lähdekoodin ulkopuolisen datan reaaliaikaiseen käyttöön ja ajonaikaiseen
lataamiseen ja lukemiseen videopeliohjelmistoissa. Työssä kerrotaan mitä datapohjainen pelinkehitys tarkoittaa
ja miten peleissä käytetään ohjelmistokoodin ulkopuolisia tiedostoja. Tällaisen pelinkehityskäytännön käyttämisen
syitä, sen tuomia hyötyjä sekä sillä tavoiteltavia pelin kehitysprosessin etenemistapoja kuvaillaan.
Toiminnallisessa osuudessa tässä opinnäytetyössä toteutettiin peliohjelma, joka lukee ja käyttää dataa ohjelman
lähdekoodin ulkopuolisista tiedostoista. Datan lukemisen ja käyttämisen ohjelmoinnin toteutustapaa kuvaillaan ja
perustellaan projektin ohjelmoijan näkökulmasta.
lataamiseen ja lukemiseen videopeliohjelmistoissa. Työssä kerrotaan mitä datapohjainen pelinkehitys tarkoittaa
ja miten peleissä käytetään ohjelmistokoodin ulkopuolisia tiedostoja. Tällaisen pelinkehityskäytännön käyttämisen
syitä, sen tuomia hyötyjä sekä sillä tavoiteltavia pelin kehitysprosessin etenemistapoja kuvaillaan.
Toiminnallisessa osuudessa tässä opinnäytetyössä toteutettiin peliohjelma, joka lukee ja käyttää dataa ohjelman
lähdekoodin ulkopuolisista tiedostoista. Datan lukemisen ja käyttämisen ohjelmoinnin toteutustapaa kuvaillaan ja
perustellaan projektin ohjelmoijan näkökulmasta.