Suomalainen ruoka maaseutumatkailijoille sähköisessä markkinoinnissa
Penttilä, Miia (2013)
Penttilä, Miia
Laurea-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052310501
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052310501
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli kartoittaa miten suomalaisesta ruoasta viestitään maaseudun matkailijoille sähköisessä markkinointiviestinnässä. Samalla annetaan kehitysehdotuksia yrittäjille. Mielenkiinnon kohteena on ruoan näkyvyys kuvina, tekstinä sekä sen löydettävyys sivuilta. Mietin mitkä ovat tärkeimmät keinot, jolla sähköinen markkinointi houkuttelisi lisää matkailijoita terveellisten ja luonnollisten ruokiemme pariin.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin teorialähtöistä sisällön erittelyä. Sähköisen markkinoinnin ja visualisen suunnittelun keinojen pohjalta tehtiin analyysitaulukko. Taulukko jaettiin kolmeen pääryhmään. Pääryhmät muodostuivat aiheista suomalainen ruoka ja sivujen visuaalinen suunnittelu, kuvat, värit ja teksti ja yleisvaikutelma. Jokaisen näiden pääryhmän alle muodostettiin kysymykset. Kerätty aineisto dokumentoitiin taulukoihin.
Tutkimusotokseen valitut yritykset karsittiin Suomen Maaseutumatkailuyrittäjät Ry:n sivuston kautta niin, että mukaan valittiin vain ne yritykset jotka olivat ilmoittaneet, että he tarjoavat seuraavia palveluita: ruoka, majoitus, mökkimajoitus ja aktiviteetit. Valitut verkkosivut piti olla myös vieraalla kielellä, suomen kielen lisäksi. Tutkimuksessa analysoitiin kuutta verkkosivustoa toukokuussa 2013.
Tutkimuksessa kävi ilmi, että suomalainen ruoka oli melko vähän esillä yrittäjien sivuilla.
Matkailuyritykset eivät olleet nostaneet esille ruokatrendejä, perinteitä tai ruoan alkuperää. Kehitettävää löytyi sivustojen jokaisella osa-alueella. Suurin kehittämiskohde oli sivustojen yleisilmeen parantaminen ja sitä kautta erottuminen kilpailijoista.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin teorialähtöistä sisällön erittelyä. Sähköisen markkinoinnin ja visualisen suunnittelun keinojen pohjalta tehtiin analyysitaulukko. Taulukko jaettiin kolmeen pääryhmään. Pääryhmät muodostuivat aiheista suomalainen ruoka ja sivujen visuaalinen suunnittelu, kuvat, värit ja teksti ja yleisvaikutelma. Jokaisen näiden pääryhmän alle muodostettiin kysymykset. Kerätty aineisto dokumentoitiin taulukoihin.
Tutkimusotokseen valitut yritykset karsittiin Suomen Maaseutumatkailuyrittäjät Ry:n sivuston kautta niin, että mukaan valittiin vain ne yritykset jotka olivat ilmoittaneet, että he tarjoavat seuraavia palveluita: ruoka, majoitus, mökkimajoitus ja aktiviteetit. Valitut verkkosivut piti olla myös vieraalla kielellä, suomen kielen lisäksi. Tutkimuksessa analysoitiin kuutta verkkosivustoa toukokuussa 2013.
Tutkimuksessa kävi ilmi, että suomalainen ruoka oli melko vähän esillä yrittäjien sivuilla.
Matkailuyritykset eivät olleet nostaneet esille ruokatrendejä, perinteitä tai ruoan alkuperää. Kehitettävää löytyi sivustojen jokaisella osa-alueella. Suurin kehittämiskohde oli sivustojen yleisilmeen parantaminen ja sitä kautta erottuminen kilpailijoista.