Piz Buinin tuoteoppaan suunnittelu ja toteutus
Oksanen, Kati (2013)
Oksanen, Kati
Laurea-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052811205
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052811205
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö toteutettiin toimeksiantona Piz Buin -aurinkosuojatuotteiden jakelijalta Nordic Cosmetics Ltd Oy:ltä. Työn tavoitteena oli suunnitella sekä toteuttaa käytännöllinen ja selkeä tuoteopas Piz Buinin konsulenttien ja kouluttajan käyttöön. Tuoteopas toimii henkilökunnan apuna arjessa, uusien työntekijöiden perehdyttämisessä sekä Piz Buinin kouluttajan järjestämien koulutusten lähdemateriaalina. Opinnäytetyön toiminnallisessa osuudessa teetettiin konsulenteilla ja kouluttajalla avoin kysely, jossa kartoitettiin heidän toiveensa tuoteoppaan aihealueista. Vastauksia hyödynnettiin tulevan oppaan sisällön suunnittelussa.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä korostetaan, miksi aurinkosuojia tarvitaan. Viitekehys käsittelee auringon ultraviolettisäteilyä eli UV-säteilyä ja sen vaikutuksia ihmiseen. Lisäksi käydään läpi aurinkosuojatuotteiden suojakerroinluokitukset ja pakkausmerkinnät sekä esitellään lyhyesti orgaaniset ja epäorgaaniset UV-suodattimet. Teoreettinen viitekehys rajattiin sillä perusteella, että se oli helppo liittää työn toiminnalliseen osuuteen eli tuoteoppaaseen. Aurinkosuojatuotteiden myynnin kannalta on tärkeä ymmärtää, miten iho reagoi UV-säteilyyn ja millaisia vaikutuksia tästä seuraa. Näin kuluttajalle pystytään perustelemaan suojan tarve ja löydetään helpommin tarkoitukseen sopiva suojatuote.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä korostetaan, miksi aurinkosuojia tarvitaan. Viitekehys käsittelee auringon ultraviolettisäteilyä eli UV-säteilyä ja sen vaikutuksia ihmiseen. Lisäksi käydään läpi aurinkosuojatuotteiden suojakerroinluokitukset ja pakkausmerkinnät sekä esitellään lyhyesti orgaaniset ja epäorgaaniset UV-suodattimet. Teoreettinen viitekehys rajattiin sillä perusteella, että se oli helppo liittää työn toiminnalliseen osuuteen eli tuoteoppaaseen. Aurinkosuojatuotteiden myynnin kannalta on tärkeä ymmärtää, miten iho reagoi UV-säteilyyn ja millaisia vaikutuksia tästä seuraa. Näin kuluttajalle pystytään perustelemaan suojan tarve ja löydetään helpommin tarkoitukseen sopiva suojatuote.