“En mä mikää nössö oo...” - Nuoren itsetuntemuksen ja seksuaalisuuden tukeminen toiminnallisin menetelmin Joustavan perusopetuksen poikaryhmässä
Rahikainen, Minna; Kaukiainen, Noora (2013)
Rahikainen, Minna
Kaukiainen, Noora
Laurea-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052610753
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052610753
Tiivistelmä
Toiminnallisen opinnäytetyön aiheena oli nuoren itsetuntemuksen ja seksuaalisuuden tukeminen toiminnallisin menetelmin. Työ toteutettiin vantaalaisen peruskoulun joustavan perusopetuksen luokassa eli JOPO-luokassa. Kyseiselle luokalle kaivattiin toiminnallisen ryhmän ohjaajaa terveyskasvatuksen teemojen äärelle. Ohjattavaan ryhmään kuului yhdeksän 9. luokkalaista poikaa. Toiminnallisia ohjauskertoja ryhmälle järjestettiin seitsemän, ja toiminta toteutettiin helmi-huhtikuun aikana vuonna 2013. Opinnäytetyön päätavoitteena oli tukea ohjattavan ryhmän nuorten itsetuntemusta sekä seksuaalisuutta. Opinnäytetyön toisena tavoitteena oli, että sen tekijät oppisivat suunnittelemaan, toteuttamaan ja arvioimaan toiminnallista prosessia. Jokaiselle toiminnalliselle ohjauskerralle oli asetettu omat tavoitteensa kuten antaa mahdollisuus kokeilla erilaisia keinoja itseilmaisuun. Nämä ohjauskertojen omat tavoitteet tukivat päätavoitteiden saavuttamista. Arviointikeinoja tavoitteiden saavuttamiseksi olivat nuorilta saatu suullinen ja kirjallinen palaute, ohjauskerroilla läsnä olleen luokanopettajan havainnot sekä toiminnan lopuksi antama kirjallinen palaute. Opinnäytetyön tekijät arvioivat myös itse tavoitteiden toteutumista tekemiensä ohjauspäiväkirjan perusteella. Ohjauspäiväkirja sisälsi tekijöiden omia havaintoja ja oman oppimisen arviointia.
Opinnäytetyön tietoperusta tukee toiminnallisten ohjauskertojen sisältöä. Tietyissä asioissa on otettu poikanäkökulma, sillä ohjattava ryhmä koostui pojista. Tietoperustassa on myös tuotu esille poikia mietityttäviä asioita seksuaalisuuteen liittyen. Työssä kuvataan minuuden ja identiteetin kehitystä, itsetuntoa ja itsetuntemusta, nuoruutta yleisesti sekä nuoren seksuaalisuutta. Nuoruus on herkkä ikävaihe, jolloin nuoren identiteetti kehittyy samalla, kun oma kehonkuva muuttuu vieraaksi. Nuori ei enää tunnekaan itseään samalla tavalla kuin ennen ja hänelle tulee tarve vahvistaa itsetuntemustaan tutustumalla itseensä ja uusia asioita kokeilemalla luoden samalla pohjaa kehittyvälle identiteetilleen. Identiteetin rakentumisen kannalta nuoren on tärkeä saada mahdollisuus pohtia omia voimavarojaan ja ominaisuuksiaan.
Opinnäytetyön suunnittelu aloitettiin syksyllä 2012, mutta ajatus aiheesta heräsi jo saman vuoden helmikuussa. Opinnäytetyön työelämän yhteistyökumppani sekä kohderyhmä varmistuivat marraskuussa 2012. Ohjaukset aloitettiin vuoden 2013 helmikuussa ja viimeinen pidettiin huhtikuussa. Ohjauksissa käytettiin toiminnallisia menetelmiä kuten draamaa, kuvallista ilmaisua, musiikkia, liikettä ja kehollisuutta. Toiminnallisten menetelmien kautta nuori voi tutustua itseensä ja oppia ymmärtämään sellaisia tunteita, joihin sanat eivät riittäisi sekä kuuntelemaan kehonsa kieltä. Nuorten opettaja kertoi palautteessaan, että hänen mielestään nuoret saivat toiminnan kautta muun muassa uusia näkökulmia, ja että keskustelut jatkuivat toiminnan ulkopuolellakin. Nuorten palautteiden kautta ilmeni, että vastaavanlainen toiminta olisi tervetullutta koulussa useamminkin. Tekijät olivat itsekin tyytyväisiä opinnäytetyöhön, sillä se käsitteli tärkeää ja ajankohtaista aihetta. Toiminta tarjosi nuorille uusia kokemuksia ja he pääsivät ilmaisemaan itseään uusilla tavoilla. Nuoret saivat mahdollisuuden pysähtyä tutkimaan omia näkökulmiaan ja sitä, millaisia he ovat. Tätä kautta voimme päätellä, että opinnäytetyön tavoitteet saavutettiin.
Opinnäytetyön tietoperusta tukee toiminnallisten ohjauskertojen sisältöä. Tietyissä asioissa on otettu poikanäkökulma, sillä ohjattava ryhmä koostui pojista. Tietoperustassa on myös tuotu esille poikia mietityttäviä asioita seksuaalisuuteen liittyen. Työssä kuvataan minuuden ja identiteetin kehitystä, itsetuntoa ja itsetuntemusta, nuoruutta yleisesti sekä nuoren seksuaalisuutta. Nuoruus on herkkä ikävaihe, jolloin nuoren identiteetti kehittyy samalla, kun oma kehonkuva muuttuu vieraaksi. Nuori ei enää tunnekaan itseään samalla tavalla kuin ennen ja hänelle tulee tarve vahvistaa itsetuntemustaan tutustumalla itseensä ja uusia asioita kokeilemalla luoden samalla pohjaa kehittyvälle identiteetilleen. Identiteetin rakentumisen kannalta nuoren on tärkeä saada mahdollisuus pohtia omia voimavarojaan ja ominaisuuksiaan.
Opinnäytetyön suunnittelu aloitettiin syksyllä 2012, mutta ajatus aiheesta heräsi jo saman vuoden helmikuussa. Opinnäytetyön työelämän yhteistyökumppani sekä kohderyhmä varmistuivat marraskuussa 2012. Ohjaukset aloitettiin vuoden 2013 helmikuussa ja viimeinen pidettiin huhtikuussa. Ohjauksissa käytettiin toiminnallisia menetelmiä kuten draamaa, kuvallista ilmaisua, musiikkia, liikettä ja kehollisuutta. Toiminnallisten menetelmien kautta nuori voi tutustua itseensä ja oppia ymmärtämään sellaisia tunteita, joihin sanat eivät riittäisi sekä kuuntelemaan kehonsa kieltä. Nuorten opettaja kertoi palautteessaan, että hänen mielestään nuoret saivat toiminnan kautta muun muassa uusia näkökulmia, ja että keskustelut jatkuivat toiminnan ulkopuolellakin. Nuorten palautteiden kautta ilmeni, että vastaavanlainen toiminta olisi tervetullutta koulussa useamminkin. Tekijät olivat itsekin tyytyväisiä opinnäytetyöhön, sillä se käsitteli tärkeää ja ajankohtaista aihetta. Toiminta tarjosi nuorille uusia kokemuksia ja he pääsivät ilmaisemaan itseään uusilla tavoilla. Nuoret saivat mahdollisuuden pysähtyä tutkimaan omia näkökulmiaan ja sitä, millaisia he ovat. Tätä kautta voimme päätellä, että opinnäytetyön tavoitteet saavutettiin.