Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Lähiruoasta matkailun vetovoimaa – pienten elintarvikeyritysten toiminta Suomessa

Kankaanranta, Hennileena (2013)

 
Avaa tiedosto
Kankaanranta_Hennileena.pdf (2.683Mt)
Lataukset: 


Kankaanranta, Hennileena
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052811379
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena on selvittää suomalaisten pienten ja keskisuurten elintarvikeyrittäjien toimintamalleja. Opinnäytetyö tehdään toimeksiantona RUOKA&MATKAILU -hankkeelle. Tutkimuksen kohteena ovat ne ruoantuottajat, jotka sijaitsevat hankkeeseen osallistuvien 14 maaseutumatkailuyrityksen ympärillä 50 kilometrin säteellä. Opinnäytetyön tulokset kerättiin osaksi RUOKA&MATKAILU -hanketta.

Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostuu lähiruoan määritelmän ja lähiruoan vaikutusten selvittämisestä. Tietoperustassa käsitellään lisäksi maaseutumatkailuyritysten suhtautumista lähiruokaan. Edellä mainittuja asioita käsitellään monipuolisen lähdekirjallisuuden valossa.

Tutkimuksen aineisto kerättiin 540 elintarviketuottajalle lähetetyn sähköisen kyselyn avulla maaliskuussa 2013. Kyselyyn saatiin 100 hyväksyttyä vastausta, joiden perusteella tutkimuksen tulokset koottiin. Kysymykset jaettiin teemoittain kuuteen osioon, jotka ovat (1) perustiedot, (2) tuotteet ja asiakkaat, (3) markkinointi ja myynti, (4) logistiikka, (5) kysyntä ja tarjonta sekä (6) haasteet ja onnistumiset. Tavoitteena oli saada käsitys pienten suomalaisten elintarviketuottajien liiketoiminnasta.

Tutkimus osoittaa, että kyselyyn vastanneiden elintarviketuottajien tärkeimmät asiakkaat ovat kuluttaja-asiakkaat, joiden lisäksi ketju- sekä vähittäiskaupat muodostavat suuren osan asiakaskunnasta. Suurin osa elintarviketuottajista tietää, että valtaosa heidän asiakkaistaan sijaitsee suhteellisen lähellä omaan yritykseen nähden. Oman yrityksen markkinointitoimenpiteet nähtiin jokseenkin hyödyllisinä ja niihin panostettiin rahallisesti yritysten välillä hyvinkin vaihtelevasti. Logistiikan osalta suurimmiksi ongelmiksi koettiin jakelujärjestelyjen suuret kustannukset sekä aikataululliset ongelmat. Tuotteiden kysynnän ja tarjonnan suhde nähtiin useimmissa yrityksissä olevan tasapainossa. Liiketoiminnan suurimmiksi haasteiksi todettiin aika- sekä kustannusongelmat kun taas parhaiten toimivia asioita olivat laatuun ja asiakassuhteisiin liittyvät asiat sekä hyvä palvelu.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste