ELÄMYKSELLINEN PELISUUNNITELMA : Mobiilipelisuunnitelma elämyskolmiota hyödyntäen
Kasurinen, Tommi (2013)
Kasurinen, Tommi
Savonia-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013053011785
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013053011785
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on tehty yhteistyössä Fantasiarakenne Oy:n kanssa, joka on ollut työn toimeksiantaja. Prosessin lopputuloksena syntyi game design document, eli kirjallinen pelisuunnitelma. Opinnäytetyössä yhdistyivät niin teollisen muotoilun kuin pelisuunnittelun keinot. Alkuperäinen toimeksianto syntyi Fantasiarakenne Oy:n kanssa yhteisten intressien sulautuessa tekijän kanssa. Design dokumenttia suunniteltiin Schellin esittelemien väittämien kautta, samalla kun tutustuttiin elämyksien tuottamiseen. Elämyksiin syvennyttiin elämyskolmion avulla, joka selittää elämyksen eri tasot. Elämyskolmion rinnalle nostettiin Pinen ja Gilmoren ekonomisen arvon kaava, jonka avulla voitiin perustella rahallinen hinta elämyksille. Näiden avulla mietittiin voiko peli luoda elämyksen ja kuinka se mahdollisesti luodaan.
Tiedonhaun jälkeen prosessissa edettiin opinnäytetyöyhteisön avulla tarkempaan lopputuloksen mietintään, design dokumentin mietintään. Raportissa analysoitiin pelin vaatimia neljää keskeistä elementtiä ja peilattiin niitä lopputuloksena syntyneeseen pelisuunnitelmaan. Keskeiset elementit olivat: estetiikka, tarina, teknologia ja mekaniikka.
Tiedonhaun jälkeen prosessissa edettiin opinnäytetyöyhteisön avulla tarkempaan lopputuloksen mietintään, design dokumentin mietintään. Raportissa analysoitiin pelin vaatimia neljää keskeistä elementtiä ja peilattiin niitä lopputuloksena syntyneeseen pelisuunnitelmaan. Keskeiset elementit olivat: estetiikka, tarina, teknologia ja mekaniikka.