Tehokkaan, opettavan multimediatuotteen tekeminen : Producing powerful educational multimedia product
Belik, Anna (2013)
Belik, Anna
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013053011823
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013053011823
Tiivistelmä
Insinöörityössä tehtiin viisi pientä Talotekniikka ja ekotehokas rakentaminen 2012 -kokonaisuuteen kuuluvaa videota, joiden tarkoituksena on opettaa talotekniikan opiskelijoille teknistä tietämystä. Toinen projekti oli Rakennustekniikka ammatinvalintana -video, jonka tarkoituksena on houkutella opiskelijoita hakemaan rakennustekniikan alalle ja selkeyttää hakuvalintoja. Tämä video on itsenäisesti tietoa antava ja tiedonhakuun ohjaava, ja sitä voivat käyttää esimerkiksi koulujen opinto-ohjaajat tai videolla mainitut oppilaitokset omilla verkkosivuillaan.
Haasteena oli, että työryhmä ei ollut projektissa aivan alusta asti eli ideointihetkestä mukana. Tästä syystä se ei pystynyt vaikuttamaan valokuva- ja videomateriaaliin, puhuttuun tekstiin, ideaan sekä järjestelmälliseen ja oikeaoppiseen projektin suunnitteluun ja etenemiseen. Tämä kuitenkin antoi hyvän kokemuksen siitä, mitä tapahtuu, kun ei etene hyvän suunnitelman mukaisesti. Insinöörityön tarkoituksena oli selvittää, miten rakennetaan hyvä ja tehokas opettava multimediatuote, joka voi olla esimerkiksi lyhyt opetusvideo, pidempi opetusohjelma tai vaikkapa mainos. Työssä tutkittiin, miten projektissa pitää edetä oikeaoppisesti alusta loppuun. Tarkoitus oli vastata esimerkiksi kysymyksiin: Miten eroavat toisistaan opetusvideo ja opetusohjelma? Mitä eroa on materiaalilla, jota esitetään DVD:llä, verkossa tai TV:ssä? Miten eri ikäryhmät oppivat ja minkälainen tuote pitää kummallekin rakentaa? Miten ihminen oppii? Mitä ihmistä motivoi?
Projektia työstäessään on tärkeää edetä suunnitellusti alusta loppuun saakka. Suunnitelman puuttuminen johtaa huonoon tulokseen ja ajanhukkaan. Suunnitteluvaiheessa on tarkkaan määritettävää mitä on tekemässä, mikä on työn tarkoitus, mikä on sen sanoma, missä sitä esitetään ja mikä on kohderyhmä. Esimerkiksi opetusvideon pitää olla lyhyt ja ytimekäs ja ohjata lisätiedon hankintaan. Opetusvideon voi helposti ladata verkkoon ja liittää muuhun materiaaliin. Opetusohjelma on pidempi ja laajempi opetuskokonaisuus, jota esitetään esimerkiksi TV:ssä tai DVD:llä. Ikäryhmissä on tärkeätä huomioida oppimisprosessit ja nopeus, sekä mihin oppiminen eri ikäluokilla perustuu. Samat säännöt koskevat myös motivaatiota. Yleistäen voi sanoa, että jotta jokin asia tai tuote olisi ihmiselle miellyttävä, mikä tässä tapauksessa edesauttaisi paremmin mieleen jäämisen, pitää aina ymmärtää mitä ihminen tuntee kun hän näkee ja/tai käyttää sitä.
Haasteena oli, että työryhmä ei ollut projektissa aivan alusta asti eli ideointihetkestä mukana. Tästä syystä se ei pystynyt vaikuttamaan valokuva- ja videomateriaaliin, puhuttuun tekstiin, ideaan sekä järjestelmälliseen ja oikeaoppiseen projektin suunnitteluun ja etenemiseen. Tämä kuitenkin antoi hyvän kokemuksen siitä, mitä tapahtuu, kun ei etene hyvän suunnitelman mukaisesti. Insinöörityön tarkoituksena oli selvittää, miten rakennetaan hyvä ja tehokas opettava multimediatuote, joka voi olla esimerkiksi lyhyt opetusvideo, pidempi opetusohjelma tai vaikkapa mainos. Työssä tutkittiin, miten projektissa pitää edetä oikeaoppisesti alusta loppuun. Tarkoitus oli vastata esimerkiksi kysymyksiin: Miten eroavat toisistaan opetusvideo ja opetusohjelma? Mitä eroa on materiaalilla, jota esitetään DVD:llä, verkossa tai TV:ssä? Miten eri ikäryhmät oppivat ja minkälainen tuote pitää kummallekin rakentaa? Miten ihminen oppii? Mitä ihmistä motivoi?
Projektia työstäessään on tärkeää edetä suunnitellusti alusta loppuun saakka. Suunnitelman puuttuminen johtaa huonoon tulokseen ja ajanhukkaan. Suunnitteluvaiheessa on tarkkaan määritettävää mitä on tekemässä, mikä on työn tarkoitus, mikä on sen sanoma, missä sitä esitetään ja mikä on kohderyhmä. Esimerkiksi opetusvideon pitää olla lyhyt ja ytimekäs ja ohjata lisätiedon hankintaan. Opetusvideon voi helposti ladata verkkoon ja liittää muuhun materiaaliin. Opetusohjelma on pidempi ja laajempi opetuskokonaisuus, jota esitetään esimerkiksi TV:ssä tai DVD:llä. Ikäryhmissä on tärkeätä huomioida oppimisprosessit ja nopeus, sekä mihin oppiminen eri ikäluokilla perustuu. Samat säännöt koskevat myös motivaatiota. Yleistäen voi sanoa, että jotta jokin asia tai tuote olisi ihmiselle miellyttävä, mikä tässä tapauksessa edesauttaisi paremmin mieleen jäämisen, pitää aina ymmärtää mitä ihminen tuntee kun hän näkee ja/tai käyttää sitä.