Tavoitteena lukijoidensa näköinen lehti: Kanadan Sanomien lukijatutkimus
Pietiläinen, Viivi (2013)
Pietiläinen, Viivi
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013060312468
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013060312468
Tiivistelmä
Siirtolaisille suunnatuilla sanomalehdillä on Kanadassa pitkät perinteet. Ensimmäiset kanadansuomalaisille tarkoitetut julkaisut näkivät päivänvalon jo 1900-luvun alussa. Lehtikentän uusinta antia edustaa vuonna 2012 perustettu Kanadan Sanomat, joka syntyi kahden eri lehden, Canadan Sanomien ja Vapaa Sanan, yhdistymisestä.
Kanadan Sanomien alkutaipale oli kivinen. Lehden lukijat kommentoivat julkaisua kovin sanoin ja käänsivät sille selkänsä. Eräs selitys nuivalle suhtautumiselle löytyi Kanadan Sanomien tekijäpuolelta: Kukaan ei tiennyt, millaiselle ryhmälle lehteä tehdään. Niinpä lehden suuntaviivat olivat hukassa. Jotta tilanne olisi saatu korjattua, Kanadan Sanomat päätti perehtyä lukijoidensa toiveisiin ja toteuttaa helmikuussa 2013 lukijatutkimuksen.
Kyselylomakkeet julkaistiin kolmessa eri muodossa: paperisina, sähköisinä sekä sanomalehteen painettuina. Aikaa kaavakkeiden täyttöön annettiin 18 päivää.
Kyselyyn vastasi 79 henkilöä, mikä vastaa noin viittä prosenttia Kanadan Sanomien lukijoista. Valtaosa vastaajista oli Ontariossa asuvia eläkeläisiä. Eniten heitä asui Thunder Bayssä ja Suur-Toronton alueella. Kanadassa he olivat asuneet keskimäärin 45 vuotta. Kanadan Sanomia vastaajat seurasivat pääasiassa pysyäkseen selvillä kanadansuomalaisten asioista, saadakseen tietoa tulevista tapahtumista sekä seuratakseen Suomen asioita. Yksittäisistä juttutyypeistä ihmisiä kiinnostivat eniten siirtolaistarinat.
Lehden sisältöä ja ulkoasua vastaajat pitivät pääosin toimivina. Pahiten närää aiheuttivat lehden hidas perilletulo sekä vanhentuneet jutut. Myös artikkeleiden suunnittelussa oli palautteen mukaan toivomisen varaa: alle viidennes vastaajista koki, että Kanadan Sanomien jutut oli tehty heitä varten. Lehden yleisarvosanaksi tutkimuksessa tuli kouluarvosana kahdeksan.
Tulevaisuudessa Kanadan Sanomien suosiota voitaisiin parantaa laatimalla toimitukseen yhteiset pelisäännöt, kiinnittämällä enemmän huomiota lehden sisäiseen rakenteeseen ja juttujen oikeinkirjoitukseen, monipuolistamalla sisältöjä ja vaihtamalla lehden hinnoittelupolitiikkaa.
Kanadan Sanomien alkutaipale oli kivinen. Lehden lukijat kommentoivat julkaisua kovin sanoin ja käänsivät sille selkänsä. Eräs selitys nuivalle suhtautumiselle löytyi Kanadan Sanomien tekijäpuolelta: Kukaan ei tiennyt, millaiselle ryhmälle lehteä tehdään. Niinpä lehden suuntaviivat olivat hukassa. Jotta tilanne olisi saatu korjattua, Kanadan Sanomat päätti perehtyä lukijoidensa toiveisiin ja toteuttaa helmikuussa 2013 lukijatutkimuksen.
Kyselylomakkeet julkaistiin kolmessa eri muodossa: paperisina, sähköisinä sekä sanomalehteen painettuina. Aikaa kaavakkeiden täyttöön annettiin 18 päivää.
Kyselyyn vastasi 79 henkilöä, mikä vastaa noin viittä prosenttia Kanadan Sanomien lukijoista. Valtaosa vastaajista oli Ontariossa asuvia eläkeläisiä. Eniten heitä asui Thunder Bayssä ja Suur-Toronton alueella. Kanadassa he olivat asuneet keskimäärin 45 vuotta. Kanadan Sanomia vastaajat seurasivat pääasiassa pysyäkseen selvillä kanadansuomalaisten asioista, saadakseen tietoa tulevista tapahtumista sekä seuratakseen Suomen asioita. Yksittäisistä juttutyypeistä ihmisiä kiinnostivat eniten siirtolaistarinat.
Lehden sisältöä ja ulkoasua vastaajat pitivät pääosin toimivina. Pahiten närää aiheuttivat lehden hidas perilletulo sekä vanhentuneet jutut. Myös artikkeleiden suunnittelussa oli palautteen mukaan toivomisen varaa: alle viidennes vastaajista koki, että Kanadan Sanomien jutut oli tehty heitä varten. Lehden yleisarvosanaksi tutkimuksessa tuli kouluarvosana kahdeksan.
Tulevaisuudessa Kanadan Sanomien suosiota voitaisiin parantaa laatimalla toimitukseen yhteiset pelisäännöt, kiinnittämällä enemmän huomiota lehden sisäiseen rakenteeseen ja juttujen oikeinkirjoitukseen, monipuolistamalla sisältöjä ja vaihtamalla lehden hinnoittelupolitiikkaa.