Viranomaisyhteistyö ja johtosuhteet merionnettomuudessa : toimintamalli Pärnäisten merialueella tapahtuvaan suuronnettomuusharjoitukseen
Nikkanen, Henna; Lundahl, Jonna (2013)
Nikkanen, Henna
Lundahl, Jonna
Turun ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013060412881
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013060412881
Tiivistelmä
Merellä tapahtuva suuronnettomuus on arkipäivässä hyvin kaukainen asia, mutta sen mahdollisuus on todellinen ja siihen on varauduttava. Esimerkiksi Itämerellä on liikenteessä joka hetki noin 2000 kauppa-alusta ja siellä kulkee noin 15 prosenttia koko maailman rahtiliikenteestä.
Suuronnettomuuden sattuessa tarvitaan laaja-alaista yhteistyötä viranomaisten kesken. Yhteistyön onnistumisen kannalta on tärkeää, että eri viranomaiset tuntevat toistensa ohjeistukset ja toimintatavat. Edellä mainitun lisäksi on korostettava harjoittelun merkitystä. Lähtökohtana hyvälle viranomaisyhteistyölle ovat toimivat ja ajan tasalla olevat suunnitelmat. Viranomaisyhteistyön konkretisoituessa suunnitelmista käytännöksi on osapuolten tunnettava toistensa toimintatavat.
Niin operatiivinen kuin strateginenkin johtaminen perustuu aina lainsäädäntöön. Johtajalta vaaditaan hyvää asiantuntemusta ja kykyä hahmottaa onnettomuus, sekä omata hyvät yhteistyötaidot. Suuronnettomuuksien menestyksellisessä hoitamisessa johtamisella on hyvin keskeinen rooli.
Kun merellä tapahtuu monialaonnettomuus on tyypillistä, että johtovastuuta joudutaan siirtämään viranomaiselta toiselle. Silloin on varmistuttava siitä, että johtovastuun ottavalla viranomaisella on valmius toiminnan johtamiseen, sekä viimeisimmät tiedot onnettomuuden tilanteesta ja suoritetuista toimenpiteistä. Mantereelle siirryttäessä johtovastuu siirtyy meripelastusjohtajalta pelastustoimenjohtajalle, jonka alaisena esimerkiksi lääkinnällinen pelastustoimi toimii.
Työmme on osa ”Ammatillisen osaamisen ja viranomaisyhteistyön kehittäminen ensi- ja akuuttihoidossa” AMOVIRKE-projektia, jonka Turun Ammattikorkeakoulu toteuttaa yhteistyössä useiden viranomaisten kanssa. Projektin osana järjestetään suuronnettomuusharjoitus Pärnäisten merialueella, huhtikuussa 2013.
Suuronnettomuuden sattuessa tarvitaan laaja-alaista yhteistyötä viranomaisten kesken. Yhteistyön onnistumisen kannalta on tärkeää, että eri viranomaiset tuntevat toistensa ohjeistukset ja toimintatavat. Edellä mainitun lisäksi on korostettava harjoittelun merkitystä. Lähtökohtana hyvälle viranomaisyhteistyölle ovat toimivat ja ajan tasalla olevat suunnitelmat. Viranomaisyhteistyön konkretisoituessa suunnitelmista käytännöksi on osapuolten tunnettava toistensa toimintatavat.
Niin operatiivinen kuin strateginenkin johtaminen perustuu aina lainsäädäntöön. Johtajalta vaaditaan hyvää asiantuntemusta ja kykyä hahmottaa onnettomuus, sekä omata hyvät yhteistyötaidot. Suuronnettomuuksien menestyksellisessä hoitamisessa johtamisella on hyvin keskeinen rooli.
Kun merellä tapahtuu monialaonnettomuus on tyypillistä, että johtovastuuta joudutaan siirtämään viranomaiselta toiselle. Silloin on varmistuttava siitä, että johtovastuun ottavalla viranomaisella on valmius toiminnan johtamiseen, sekä viimeisimmät tiedot onnettomuuden tilanteesta ja suoritetuista toimenpiteistä. Mantereelle siirryttäessä johtovastuu siirtyy meripelastusjohtajalta pelastustoimenjohtajalle, jonka alaisena esimerkiksi lääkinnällinen pelastustoimi toimii.
Työmme on osa ”Ammatillisen osaamisen ja viranomaisyhteistyön kehittäminen ensi- ja akuuttihoidossa” AMOVIRKE-projektia, jonka Turun Ammattikorkeakoulu toteuttaa yhteistyössä useiden viranomaisten kanssa. Projektin osana järjestetään suuronnettomuusharjoitus Pärnäisten merialueella, huhtikuussa 2013.