Nuorten sähköasentajien osaaminen ja sen kehittäminen Turun Valo ja Voima Oy:ssä
Pekonen, Ari (2013)
Pekonen, Ari
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013060913609
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013060913609
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa nuorten sähköasentajien nykyosaamista ja selvittää heidän mielenkiinnonkohteita ammatillisen osaamisen kehittämiseksi. Tavoitteena oli tuottaa tietoa, jota yritysjohto voi hyödyntää organisaation tulevaisuuden rakentamiseen.
Opinnäytetyön teoreettisessa osiossa tarkasteltiin osaamista käsitteenä, osaamiskartoitusten tekemistä ja osaamisen kehittämisen keinoja. Lisäksi tarkasteltiin sähköasentajan ammatillisen osaamisen osa-alueita. Tutkimuksen empiirinen aineisto kerättiin Turun Valo ja Voima Oy:n nuorten sähköasentajien (< 30-vuotiaat, n = 7) keskuudessa talvella 2013. Tutkimusmenetelmä oli kvantitatiivinen ja aineisto kerättiin srukturoidulla kyselylomakkeella. Kyselylomake kehitettiin tätä tutkimusta varten yhteistyössä kohdeorganisaation esimiesten kanssa. Kyselylomakkeessa osaaminen jaoteltiin viiteen pääosaamisalueeseen, jotka olivat vahvavirtataidot, heikkovirtataidot, ohjelmointitaidot, asiakastaidot ja ammatillinen yhteistyö. Kaikkien osaamisalueiden alla oli vielä tarkennettuja osaamisalueita Nuoret sähköasentajat arvioivat itse osaamistaan. Sen lisäksi he arvioivat osaamisen tärkeyden omassa työssään ja asettivat osaamisille tavoitetason. Tulokset analysoitiin Excel-taulukkolaskentaohjelmaa hyväksi käyttäen.
Tulokset osoittivat, että sähköasentajien osaaminen vaihteli heikosta hyvään. Paras osaamisalue oli asiakastaidot sekä ammatillinen yhteistyö ja heikoin oli ohjelmointiosaaminen. Tavoitetason sähköasentajat asettivat kaikissa osaamisissa korkeammalle kuin mitä heidän nykyinen osaaminen oli. Tavoitetaso oli asetettu useimmissa osaamisissa hyväksi. Sähköasentajat kokivat kaikki osaamisalueet hyvin tärkeiksi. Tärkeimmäksi he asettivat vahvavirtaosaamisen. Tutkimustuloksia voidaan hyödyntää sähköasentajien ammatillisen osaamisen kehittämisessä Turun Valo ja Voima Oy:ssä.
Opinnäytetyön teoreettisessa osiossa tarkasteltiin osaamista käsitteenä, osaamiskartoitusten tekemistä ja osaamisen kehittämisen keinoja. Lisäksi tarkasteltiin sähköasentajan ammatillisen osaamisen osa-alueita. Tutkimuksen empiirinen aineisto kerättiin Turun Valo ja Voima Oy:n nuorten sähköasentajien (< 30-vuotiaat, n = 7) keskuudessa talvella 2013. Tutkimusmenetelmä oli kvantitatiivinen ja aineisto kerättiin srukturoidulla kyselylomakkeella. Kyselylomake kehitettiin tätä tutkimusta varten yhteistyössä kohdeorganisaation esimiesten kanssa. Kyselylomakkeessa osaaminen jaoteltiin viiteen pääosaamisalueeseen, jotka olivat vahvavirtataidot, heikkovirtataidot, ohjelmointitaidot, asiakastaidot ja ammatillinen yhteistyö. Kaikkien osaamisalueiden alla oli vielä tarkennettuja osaamisalueita Nuoret sähköasentajat arvioivat itse osaamistaan. Sen lisäksi he arvioivat osaamisen tärkeyden omassa työssään ja asettivat osaamisille tavoitetason. Tulokset analysoitiin Excel-taulukkolaskentaohjelmaa hyväksi käyttäen.
Tulokset osoittivat, että sähköasentajien osaaminen vaihteli heikosta hyvään. Paras osaamisalue oli asiakastaidot sekä ammatillinen yhteistyö ja heikoin oli ohjelmointiosaaminen. Tavoitetason sähköasentajat asettivat kaikissa osaamisissa korkeammalle kuin mitä heidän nykyinen osaaminen oli. Tavoitetaso oli asetettu useimmissa osaamisissa hyväksi. Sähköasentajat kokivat kaikki osaamisalueet hyvin tärkeiksi. Tärkeimmäksi he asettivat vahvavirtaosaamisen. Tutkimustuloksia voidaan hyödyntää sähköasentajien ammatillisen osaamisen kehittämisessä Turun Valo ja Voima Oy:ssä.