Yritysilme valokuvastudiolle
Aimo, Kira (2013)
Aimo, Kira
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013060513150
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013060513150
Tiivistelmä
Opinnäytetyössäni tutkin kuinka onnistunut yritysilme rakennetaan käyttäen apuna alan kirjallisuutta, luotettavia verkkolähteitä sekä omaa osaamistani. Tutkimustulosten malliesimerkkinä toimii opinnäytetyöni toiminnallinen työ, yritysilme valokuvastudiolle, Studio Luparalle. Opinnäytetyöni tavoitteena on hallita yritysilmeen rakentaminen ammattimaisuuteen pyrkien, eli onnistua toiminnallisessa työssä ja oppia samalla myös itse jotain uutta.
Luvussa kaksi, opinnäytetyöni teoriaosuudessa, kerron alan kirjallisuuden avulla visuaalisesta markkinoinnista ja siihen liittyvästä yritysilmeestä: mitä se on, mitkä ovat sen syntyyn vaikuttavat perusteet ja mitä hyötyä siitä on yritykselle. Onnistunut yritysilme voi esimerkiksi synnyttää brändin.
Luvussa kolme käyn läpi itse toiminnallisen työn, joka koostuu yritysilmeen perustasta ja sovelluksista sekä perustuu selvittämiini visuaalisen markkinoinnin perusteisiin. Näistä yritystunnus osoittautui varsinaiseksi tutkimusongelmaksi – Miten tehdä tunnuksesta persoonallinen, erottuva ja aikaa kestävä, kun yrityksen nimeä tai taustaa ei voida käyttää aiheena? Pitkällisen pohdinnan ja lukuisten kokeilujen jälkeen tunnus sai lopullisen muotonsa Studio Luparan toimitilan inspiroimana. Lopullinen tunnus ”Studiohuone” voi muodostaa mielikuvan pimiöstä tai Camera Obscurasta. Ja vaikka liikemerkin merkitys ei kaikille heti avautuisikaan, on se silti erikoisen näköinen ja mielenkiintoinen.
Viimeisessä luvussa, yhteenvedossa, pohdin tavoitteen toteutumista, mitä opin prosessista ja opinnäytetyöni hyötyä alalle ja muille. Pääsin tavoitteeseen ja opin paljon uusia asioita. Nähtäväksi jää, miten yritysilme lopulta onnistui: onnistuuko se auttamaan yritystä pääsemään tulevaisuuden tavoitteeseensa ja kenties kasvamaan jopa tunnetuksi brändiksi? Toivon, että opinnäytetyöstäni olisi hyötyä graafisen suunnittelun opiskelijoille. Mielestäni yritysilmeen rakentamisen hallitseminen on graafiselle suunnittelijalle erittäin tärkeää, koska se on pitkä ja monivaiheinen prosessi, johon kuuluu monta eri osaa. Jos hallitsee yritysilmeen, hallitsee tulevaisuudessa mitä vain.
Luvussa kaksi, opinnäytetyöni teoriaosuudessa, kerron alan kirjallisuuden avulla visuaalisesta markkinoinnista ja siihen liittyvästä yritysilmeestä: mitä se on, mitkä ovat sen syntyyn vaikuttavat perusteet ja mitä hyötyä siitä on yritykselle. Onnistunut yritysilme voi esimerkiksi synnyttää brändin.
Luvussa kolme käyn läpi itse toiminnallisen työn, joka koostuu yritysilmeen perustasta ja sovelluksista sekä perustuu selvittämiini visuaalisen markkinoinnin perusteisiin. Näistä yritystunnus osoittautui varsinaiseksi tutkimusongelmaksi – Miten tehdä tunnuksesta persoonallinen, erottuva ja aikaa kestävä, kun yrityksen nimeä tai taustaa ei voida käyttää aiheena? Pitkällisen pohdinnan ja lukuisten kokeilujen jälkeen tunnus sai lopullisen muotonsa Studio Luparan toimitilan inspiroimana. Lopullinen tunnus ”Studiohuone” voi muodostaa mielikuvan pimiöstä tai Camera Obscurasta. Ja vaikka liikemerkin merkitys ei kaikille heti avautuisikaan, on se silti erikoisen näköinen ja mielenkiintoinen.
Viimeisessä luvussa, yhteenvedossa, pohdin tavoitteen toteutumista, mitä opin prosessista ja opinnäytetyöni hyötyä alalle ja muille. Pääsin tavoitteeseen ja opin paljon uusia asioita. Nähtäväksi jää, miten yritysilme lopulta onnistui: onnistuuko se auttamaan yritystä pääsemään tulevaisuuden tavoitteeseensa ja kenties kasvamaan jopa tunnetuksi brändiksi? Toivon, että opinnäytetyöstäni olisi hyötyä graafisen suunnittelun opiskelijoille. Mielestäni yritysilmeen rakentamisen hallitseminen on graafiselle suunnittelijalle erittäin tärkeää, koska se on pitkä ja monivaiheinen prosessi, johon kuuluu monta eri osaa. Jos hallitsee yritysilmeen, hallitsee tulevaisuudessa mitä vain.