Huilistit improkurssilla : improvisaation perusteet klassiselle muusikolle
Rehnström, Katri (2009)
Rehnström, Katri
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912137774
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912137774
Tiivistelmä
Opinnäytetyössäni kuvaan improvisaatiokurssin tapahtumia ja esittelen kurssilla käytyjä sisältöjä ja harjoituksia. Kurssin osallistujat olivat klassisia huilisteja ja huilunsoitonopettajia. Improvisaatiokurssi järjestettiin elokuussa 2008 ja toimin kurssilla opettajana yhdessä Annika Gummerus-Putkisen kanssa. Työssä esitellään improvisaation liittyviä osa-alueita ja käsitellään improvisaation olemusta. Työssä selvitetään myös käsitteitä Self 1:stä ja Self 2:sta improvisoinnin kannalta. Työssä keskeisenä osana kuvailen omia kokemuksia musiikinopiskelusta ja improvisoinnista. Oma klassinen tausta ja aikuisiällä kokemani positiiviset improvisaatiokokemukset ovat keskeinen osa opinnäytetyötä. Kokemusten erittelyn myötä pyrin hahmottamaan kokonaiskuvaa siitä, mitä on otettava huomioon, kun opetetaan improvisaatiota klassiselle soittajalle. Työ voi toimia jatkossa oman opetusmateriaalipaketin ja opetusfilosofiani perustana. Kurssikuvauksen ja improvisaatiopohdintojen lisäksi työ sisältää improvisaatioharjoituksia. Harjoitukset on laadittu ennen kaikkea klassisille soittajille ja niiden tarkoitus on auttaa improvisaatioon heittäytymisessä. Itselleni ne toimivat muistilistana omaa opetusta ajatellen. Musiikin opetuksessa tulisi panostaa monipuolisuuden ja luovuuden säilyttämiseen. Olennaista on, että pyritään tarjoamaan vaihtoehtoja perinteisen tarjonnan lisäksi. Improvisaatiota voidaan liittää myös klassisen musiikin opiskeluun. Huilunsoiton opettajien haastattelu selvitti, että huilunsoitonopettajat ovat kiinnostuneita improvisoinnista ja sen opettamisesta. Lisäkoulutus ja tiedon saaminen ovat kuitenkin välttämättömiä, jotta he saavat lisää työvälineitä omaa improvisaatiota ja sen opettamista varten. Jatkossa tarkoituksena on edelleen toimia opettajana vastaavilla kursseilla, mutta opinnäytetyön avulla lukija kykenee myös itsenäisesti tutustumaan improvisaatioon. Pidän tärkeänä, että mahdollisimman moni kiinnostunut löytää tiensä improvisaation pariin. Opinnäytetyössä pohdin myös musiikkiopistosysteemiä ja sen vaikutuksia improvisaatioon. Työssäni tulee esille joitakin kannanottoja musiikkiopisto-opiskeluun ja musiikkitarjontaan liittyen. Esille nousevat myös omat kokemukseni ja muun muassa soitonopiskeluun usein liittyvä täydellisyyden tavoittelu.