Lumina - a fantasy story for young adults : a case study on designing a concept for an experience e-book
Roth, Heidi (2013)
Roth, Heidi
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013090615022
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013090615022
Tiivistelmä
Konseptisuunnittelu tarkoittaa ideaa, joka on suunnittelun takana. Ideaa pitää kehittää, testata ja sen oikeellisuus pitää tarkistaa. Halusin kehittää omaa kokemus e-kirja ideaani, Lumina – fantasia kertomusta nuorille. Tämä tarina tullaan kertomaan digitaalista tarinankerrontaa ja kokemus suunnittelua käyttäen.
Tutkimukseni aikana halusin tutkia olemassa olevia mahdollisuuksia, joita kokemus e-kirja tarjoaisi. Jaoin kehityskaaren kahteen osaan. Tämän tutkimuksen alla keskityin ensimmäiseen osaan, joka piti sisällään kuusi vaihetta; ideointi ja idea, konseptianalyysi, markkinatutkimus ja esikuva-analyysi, kirjallisuus katselmus, käyttäjäkokemus tutkimus ja tulokset. Tulen jatkamaan Luminan tuotekehitystä näiden vaiheiden jälkeen tarinamaailman kirjoittamisesta tuotantoon asti.
Käyttäjäkokemus tutkimus piti sisällään puolistrukturoituja haastatteluita, kyselyn ja havainnointia. Ensisijaisen testiryhmän muodostivat nuoret aikuiset ja toissijaiset testiryhmäläiset olivat aikuisia. Markkinatutkimuksen ja esikuva-analyysin perusteella valittiin kolme interaktiivista e-kirjaa, joita testattiin käyttäjäkokemus tutkimuksessa.
Kaikkein merkittävimmäksi tutkimuksen alueeksi ilmeni käyttäjäkokemustulosten luominen konkreettisiksi ehdotuksiksi käyttöliittymään. Vaikkakin visuaalinen suunnittelu on erittäin tärkeä osa kokemus e-kirjaa, tämän tutkimuksen tulokset keskittyivät ainoastaan käyttökokemukseen ja käytettävyyteen.
Minulla oli mahdollisuus saada tämän tutkimuksen avulla kokonaisvaltainen käsitys uuden median tulevaisuuden mahdollisuuksista. E-kirjojen lukemisen lisääntyessä vuosittain ja kosketusnäyttöisten mobiililaitteiden vallatessa markkinoita, olen varma, että tarinankerronnan uusille tavoille tulee olemaan tarvetta. Digitaalinen tarinankerronta, multimedia ja transmedia tuotannot lisääntyvät viihdeteollisuudessa. Yhden tarinan luomisen sijaan tarinankerronta-, suunnittelu-, tuotanto- sekä markkinointitaidot pitää yhdistää ja tästä voidaan luoda yksi kokonainen tarinamaailma. Yhden tarinamaailman perusteella luodaan monia yksittäisiä tarina kokonaisuuksia, joita voidaan jakaa moneen eri mediaan.
Tutkimukseni aikana halusin tutkia olemassa olevia mahdollisuuksia, joita kokemus e-kirja tarjoaisi. Jaoin kehityskaaren kahteen osaan. Tämän tutkimuksen alla keskityin ensimmäiseen osaan, joka piti sisällään kuusi vaihetta; ideointi ja idea, konseptianalyysi, markkinatutkimus ja esikuva-analyysi, kirjallisuus katselmus, käyttäjäkokemus tutkimus ja tulokset. Tulen jatkamaan Luminan tuotekehitystä näiden vaiheiden jälkeen tarinamaailman kirjoittamisesta tuotantoon asti.
Käyttäjäkokemus tutkimus piti sisällään puolistrukturoituja haastatteluita, kyselyn ja havainnointia. Ensisijaisen testiryhmän muodostivat nuoret aikuiset ja toissijaiset testiryhmäläiset olivat aikuisia. Markkinatutkimuksen ja esikuva-analyysin perusteella valittiin kolme interaktiivista e-kirjaa, joita testattiin käyttäjäkokemus tutkimuksessa.
Kaikkein merkittävimmäksi tutkimuksen alueeksi ilmeni käyttäjäkokemustulosten luominen konkreettisiksi ehdotuksiksi käyttöliittymään. Vaikkakin visuaalinen suunnittelu on erittäin tärkeä osa kokemus e-kirjaa, tämän tutkimuksen tulokset keskittyivät ainoastaan käyttökokemukseen ja käytettävyyteen.
Minulla oli mahdollisuus saada tämän tutkimuksen avulla kokonaisvaltainen käsitys uuden median tulevaisuuden mahdollisuuksista. E-kirjojen lukemisen lisääntyessä vuosittain ja kosketusnäyttöisten mobiililaitteiden vallatessa markkinoita, olen varma, että tarinankerronnan uusille tavoille tulee olemaan tarvetta. Digitaalinen tarinankerronta, multimedia ja transmedia tuotannot lisääntyvät viihdeteollisuudessa. Yhden tarinan luomisen sijaan tarinankerronta-, suunnittelu-, tuotanto- sekä markkinointitaidot pitää yhdistää ja tästä voidaan luoda yksi kokonainen tarinamaailma. Yhden tarinamaailman perusteella luodaan monia yksittäisiä tarina kokonaisuuksia, joita voidaan jakaa moneen eri mediaan.