Markkinointisuunnitelma: Lämpökarelia Oy:n laajentuminen Kuopioon
Kyyrönen, Suvi (2013)
Kyyrönen, Suvi
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013092615599
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013092615599
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on markkinointisuunnitelma joensuulaiselle lvi-alan yritykselle Lämpökarelia Oy ja toteutettu Karelia-ammattikorkeakoulussa. Toimeksianto työhön saatiin tammikuussa 2013 ja yritys laajensi toimintaansa Kuopioon helmikuussa 2013.
Opinnäytetyö on toiminnallinen opinnäytetyö, joka on keskittynyt lähtökohta-analyyseihin, segmentointiin, brändin ja imagon luomiseen, uusasiakashankintaan ja markkinointiviestintäsuunnitelmaan. Työn tarkoituksena oli tehdä taustaselvitystä Kuopiosta markkina-alueena ja perustellen käydä läpi, mitä markkinointikanavia kyseisellä alalla tulisi käyttää.
Lvi-alan toimijoita on Kuopiossa runsas määrä ja markkinat ovat pirstaloituneet. Kaupunki on suuressa muutosvaiheessa isojen saneeraus- ja rakennustöiden vuoksi. Uusille toimijoille kaupungissa on kuitenkin tilaa isojen rakennusfirmojen joukossa. Erottuakseen Lämpökarelian tulee jatkaa aktiivista mainontaa ja markkinointia sekä etsiä uusia näkyviä paikallisia yhteistyökumppaneita.
Opinnäytetyön toteutuksessa on hyödynnetty markkinoinnin teoriaa, yrityksen johdon ja toimihenkilöiden sekä Kuopion kaupungin toimihenkilöiden haastatteluja ja tilastotietoa. Prosessi toteutettiin nopealla aikataululla ottaen huomioon LämpöKarelia Oy:n toimihenkilön työn aloitusajankohdan Kuopiossa.
Opinnäytetyö on toiminnallinen opinnäytetyö, joka on keskittynyt lähtökohta-analyyseihin, segmentointiin, brändin ja imagon luomiseen, uusasiakashankintaan ja markkinointiviestintäsuunnitelmaan. Työn tarkoituksena oli tehdä taustaselvitystä Kuopiosta markkina-alueena ja perustellen käydä läpi, mitä markkinointikanavia kyseisellä alalla tulisi käyttää.
Lvi-alan toimijoita on Kuopiossa runsas määrä ja markkinat ovat pirstaloituneet. Kaupunki on suuressa muutosvaiheessa isojen saneeraus- ja rakennustöiden vuoksi. Uusille toimijoille kaupungissa on kuitenkin tilaa isojen rakennusfirmojen joukossa. Erottuakseen Lämpökarelian tulee jatkaa aktiivista mainontaa ja markkinointia sekä etsiä uusia näkyviä paikallisia yhteistyökumppaneita.
Opinnäytetyön toteutuksessa on hyödynnetty markkinoinnin teoriaa, yrityksen johdon ja toimihenkilöiden sekä Kuopion kaupungin toimihenkilöiden haastatteluja ja tilastotietoa. Prosessi toteutettiin nopealla aikataululla ottaen huomioon LämpöKarelia Oy:n toimihenkilön työn aloitusajankohdan Kuopiossa.