Ala-asteikäisten lasten diabeteksen hoito koulupäivän aikana ja koulun antama tuki : Vanhempien kokemuksia
Hämäläinen, Anne; Ojanperä, Satu; Pekkarinen, Eveliina (2013)
Hämäläinen, Anne
Ojanperä, Satu
Pekkarinen, Eveliina
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013092415499
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013092415499
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Hämäläinen, Anne, Ojanperä, Satu & Pekkarinen, Eveliina. Ala-asteikäisten lasten diabeteksen hoito koulupäivän aikana ja koulun antama tuki - vanhempien kokemuksia. Syksy 2013, 62 s., 3 liitettä. Diakonia-ammattikorkeakoulu. Hoitotyön koulutusohjelma, sairaanhoitaja (AMK).
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia diabeetikkolasten vanhempien näkemyksiä lapsen diabeteksen hoidosta koulupäivän aikana ja koulun antamasta tuesta. Tutkimuksen tavoitteena on, että koulun henkilökunta voi tulevaisuudessa kehittää toimintaansa paremmin diabeetikkolasten perheiden tarpeita palvelevaksi.
Tutkimuksen kohderyhmänä olivat Keski-Suomen alueen ala-asteikäisten diabeetikkolasten vanhemmat. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisella tutkimustavalla, jota varten laadittiin strukturoitu kyselylomake, joka sisälsi myös avoimia kysymyksiä. Kyselyyn vastasi 33 henkilöä ja vastausprosentti oli 49 %. Aineisto analysoitiin SPSS-tilasto-ohjelmalla ja avoimet kysymykset kvalitatiivisella sisällönanalyysillä.
Tutkimustulosten mukaan 0−3 vuotta diabetesta sairastaneiden lasten vanhempien mielestä koulun henkilökunnalla ei ollut riittävästi tietoa lapsen diabeteksen hoidosta. Mitä kauemmin lapsi oli sairastanut diabetesta, sitä enemmän vanhemmat kokivat koulun henkilökunnalla olevan tietoa. Lähes kaikilla vastaajien lapsista oli ollut haasteellisia tilanteita koulupäivän aikana diabeteksesta johtuen, kuten matalia ja korkeita verensokeriarvoja. Kouluruokailuun ja tiedonkulkuun oltiin pääosin tyytyväisiä. Lähes kaikki vastaajat olivat sitä mieltä, että heidän mielipiteitään oli kuunneltu lapsen diabeteksen hoitoa koskevissa asioissa. Kuitenkin suurin osa vastaajista oli sitä mieltä, ettei koulun henkilökunta ollut kiinnostunut perheen jaksamisesta.
Tutkimuksen perusteella voidaankin todeta, että koulun henkilökunta ei tue riittävästi perheitä eikä kouluterveydenhoitajan työ diabeetikkolasten ja heidän vanhempien tukemiseksi ole riittävää. Vanhemmat olivat pääosin tyytyväisiä lapsen diabeteksen hoidon onnistumiseen koulupäivän aikana.
Asiasanat: tyypin 1 diabetes, tukeminen, koululainen, kvantitatiivinen tutkimus, kouluterveydenhuolto
Hämäläinen, Anne, Ojanperä, Satu & Pekkarinen, Eveliina. Ala-asteikäisten lasten diabeteksen hoito koulupäivän aikana ja koulun antama tuki - vanhempien kokemuksia. Syksy 2013, 62 s., 3 liitettä. Diakonia-ammattikorkeakoulu. Hoitotyön koulutusohjelma, sairaanhoitaja (AMK).
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia diabeetikkolasten vanhempien näkemyksiä lapsen diabeteksen hoidosta koulupäivän aikana ja koulun antamasta tuesta. Tutkimuksen tavoitteena on, että koulun henkilökunta voi tulevaisuudessa kehittää toimintaansa paremmin diabeetikkolasten perheiden tarpeita palvelevaksi.
Tutkimuksen kohderyhmänä olivat Keski-Suomen alueen ala-asteikäisten diabeetikkolasten vanhemmat. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisella tutkimustavalla, jota varten laadittiin strukturoitu kyselylomake, joka sisälsi myös avoimia kysymyksiä. Kyselyyn vastasi 33 henkilöä ja vastausprosentti oli 49 %. Aineisto analysoitiin SPSS-tilasto-ohjelmalla ja avoimet kysymykset kvalitatiivisella sisällönanalyysillä.
Tutkimustulosten mukaan 0−3 vuotta diabetesta sairastaneiden lasten vanhempien mielestä koulun henkilökunnalla ei ollut riittävästi tietoa lapsen diabeteksen hoidosta. Mitä kauemmin lapsi oli sairastanut diabetesta, sitä enemmän vanhemmat kokivat koulun henkilökunnalla olevan tietoa. Lähes kaikilla vastaajien lapsista oli ollut haasteellisia tilanteita koulupäivän aikana diabeteksesta johtuen, kuten matalia ja korkeita verensokeriarvoja. Kouluruokailuun ja tiedonkulkuun oltiin pääosin tyytyväisiä. Lähes kaikki vastaajat olivat sitä mieltä, että heidän mielipiteitään oli kuunneltu lapsen diabeteksen hoitoa koskevissa asioissa. Kuitenkin suurin osa vastaajista oli sitä mieltä, ettei koulun henkilökunta ollut kiinnostunut perheen jaksamisesta.
Tutkimuksen perusteella voidaankin todeta, että koulun henkilökunta ei tue riittävästi perheitä eikä kouluterveydenhoitajan työ diabeetikkolasten ja heidän vanhempien tukemiseksi ole riittävää. Vanhemmat olivat pääosin tyytyväisiä lapsen diabeteksen hoidon onnistumiseen koulupäivän aikana.
Asiasanat: tyypin 1 diabetes, tukeminen, koululainen, kvantitatiivinen tutkimus, kouluterveydenhuolto