Markkinointisuunnitelma yritysasiakkaiden hankintaan : Frantsilan Hyvän Olon Keskus
Ojala, Hilppa (2013)
Ojala, Hilppa
Tampereen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013100115755
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013100115755
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli kehittää yritykselle markkinointisuunnitelma yritysasiakkaiden hankintaan. Tarkoituksena oli miettiä, miten yritys saisi yhteyden yritysasiakkaisiin ja mitkä markkinointiviestintäkeinot olisivat järkeviä lähtiessä kohdistamaan markkinointia yrityksille. Tavoitteena oli saada aikaan suunnitelma, jonka avulla yritys saisi lisää yrityksiä käyttämään heidän kokous- ja TYKY-palvelujaan arkipäivinä.
Työn teoreettisen viitekehyksen muodostivat eri teoriat liittyen markkinoinnin suunniteluun. Hyödynnettäviä teorioita olivat palvelujen markkinoinnin 7p-malli, markkinointiviestintä, segmentointi sekä AIDAS-malli. Työssä kerrottiin myös markkinointisuunnitelman kohteena olleesta Frantsilan Hyvän Olon keskuksesta. Työssä esiintyvät pääkäsitteet olivat markkinointisuunnitelma, palvelujen markkinointi, TYKY-toiminta sekä kokouspalvelut.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kirjoituspöytätutkimusta, jossa hyödynnettiin palvelujen markkinointiin, markkinointisuunnitelmaan ja markkinointiviestintään liittyviä teorioita. Teorioiden lisäksi lähteenä käytettiin tutkimuksia sekä yrittäjän kanssa käytyjä keskusteluja. Keskusteluissa selvitettiin markkinointisuunnitelman laatimiseen vaadittavia pohjatietoja.
Markkinointiin liittyy valtavasti eri teorioita, mutta jotta vältyttiin liian laajalta tutkimukselta, tähän työhön on koottu tämän markkinointisuunnitelman kannalta hyödylliset teoriat. Markkinointia suunnitellessa onkin hyvä laatia kirjallinen suunnitelma, johon selvitetään esimerkiksi suunnitelman kannalta tärkeät tilanneanalyysit, kohdemarkkinat sekä eri kilpailukeinot. Markkinointisuunnitelmasta selviää yrityksen nykytilanne, markkinoinnin tavoitteet sekä tavoitteiden saavuttamisen keinot.
Työn teoreettisen viitekehyksen muodostivat eri teoriat liittyen markkinoinnin suunniteluun. Hyödynnettäviä teorioita olivat palvelujen markkinoinnin 7p-malli, markkinointiviestintä, segmentointi sekä AIDAS-malli. Työssä kerrottiin myös markkinointisuunnitelman kohteena olleesta Frantsilan Hyvän Olon keskuksesta. Työssä esiintyvät pääkäsitteet olivat markkinointisuunnitelma, palvelujen markkinointi, TYKY-toiminta sekä kokouspalvelut.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kirjoituspöytätutkimusta, jossa hyödynnettiin palvelujen markkinointiin, markkinointisuunnitelmaan ja markkinointiviestintään liittyviä teorioita. Teorioiden lisäksi lähteenä käytettiin tutkimuksia sekä yrittäjän kanssa käytyjä keskusteluja. Keskusteluissa selvitettiin markkinointisuunnitelman laatimiseen vaadittavia pohjatietoja.
Markkinointiin liittyy valtavasti eri teorioita, mutta jotta vältyttiin liian laajalta tutkimukselta, tähän työhön on koottu tämän markkinointisuunnitelman kannalta hyödylliset teoriat. Markkinointia suunnitellessa onkin hyvä laatia kirjallinen suunnitelma, johon selvitetään esimerkiksi suunnitelman kannalta tärkeät tilanneanalyysit, kohdemarkkinat sekä eri kilpailukeinot. Markkinointisuunnitelmasta selviää yrityksen nykytilanne, markkinoinnin tavoitteet sekä tavoitteiden saavuttamisen keinot.