Pääkaupunkiseudun vireillä olevien asemakaavojen rakennusmaavarantotietojen laskenta
Eerola, Katri (2013)
Eerola, Katri
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013110216523
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013110216523
Tiivistelmä
Insinöörityössä selvitettiin pääkaupunkiseudun vireillä olevien asemakaavojen rakennusmaavarantotietojen laskennan mahdollisuuksia. Työn tavoitteena oli tuottaa Helsingin seudun ympäristöpalvelujen (HSY) tuottamaa voimassa olevien asemakaavojen rakennusmaavarantotietoaineistoa SeutuRAMAVAa vastaava paikkatietoaineisto vireillä olevista kaavoista.
Työn aikana selvitettiin lähtöaineistojen laatua ja saatavuutta suoraan pääkaupunkiseudun kunnista sekä poimimalla aineistoja HSY:n kehittämästä ja ylläpitämästä Seudullisesta perusrekisteristä (SePe). Rakennusmaavarantotietojen laskennassa hyödynnettiin voimassa olevien asemakaavojen varantolaskentaan HSY:ssä FME-ohjelmistolla kehitettyjä laskentaprosesseja. Varantolaskenta toteutettiin kaavayksikkötasolla ja lopuksi tiedot summattiin asemakaavoittain. Käytännössä laskentaprosessissa määritettiin kaavayksikölle osoitettu rakennusoikeus, jo käyttöönotettu rakennusoikeus yhdistämällä rakennusten tiedot kaavayksiköihin sekä rakennusoikeuden ja käyttöönotetun rakennusoikeuden erotus eli vielä jäljellä oleva rakennusmaavaranto.
Laskennan haasteita olivat kaavayksiköiden ja asemakaavojen puuttuvat aluegeometriatiedot ja puutteelliset rekisteritiedot. Kohteiden aluegeometrian puuttuminen vääristää varantolaskennan tuloksia ja vaikeuttaa lopputuloksen tulkintaa kartalla. Kaavaan linkittyvän kaavayksikön tietojen puuttuessa varantotiedon laskenta taas on mahdotonta.
Varantolaskennan lopputuloksena saatu aineisto on käyttökelpoista vireillä olevan rakennettavissa olevan kerrosalan määrän arviointiin lähinnä Helsingin ja Espoon osalta. Näistä kunnista oli käytettävissä riittävät rekisteritiedot sekä kohteiden aluegeometriatiedot. Vantaan ja Kauniaisten osalta lopputulos ei ollut kovin hyvä puutteellisten aluegeometriatietojen sekä kaavoilta puuttuvien kaavayksikkötietojen takia.
Laskennan lopputuloksena saatu aineisto ei sellaisenaan ole vielä julkaisukelpoista pääkaupunkiseudun kuntien ja kuntayhtymien käyttöön. Aineistosta olisi hyvä saada käyttäjäkokemuksia ja arvioita sen laadusta pääkaupunkiseudun kunnista ennen sen julkistamista.
Työn aikana selvitettiin lähtöaineistojen laatua ja saatavuutta suoraan pääkaupunkiseudun kunnista sekä poimimalla aineistoja HSY:n kehittämästä ja ylläpitämästä Seudullisesta perusrekisteristä (SePe). Rakennusmaavarantotietojen laskennassa hyödynnettiin voimassa olevien asemakaavojen varantolaskentaan HSY:ssä FME-ohjelmistolla kehitettyjä laskentaprosesseja. Varantolaskenta toteutettiin kaavayksikkötasolla ja lopuksi tiedot summattiin asemakaavoittain. Käytännössä laskentaprosessissa määritettiin kaavayksikölle osoitettu rakennusoikeus, jo käyttöönotettu rakennusoikeus yhdistämällä rakennusten tiedot kaavayksiköihin sekä rakennusoikeuden ja käyttöönotetun rakennusoikeuden erotus eli vielä jäljellä oleva rakennusmaavaranto.
Laskennan haasteita olivat kaavayksiköiden ja asemakaavojen puuttuvat aluegeometriatiedot ja puutteelliset rekisteritiedot. Kohteiden aluegeometrian puuttuminen vääristää varantolaskennan tuloksia ja vaikeuttaa lopputuloksen tulkintaa kartalla. Kaavaan linkittyvän kaavayksikön tietojen puuttuessa varantotiedon laskenta taas on mahdotonta.
Varantolaskennan lopputuloksena saatu aineisto on käyttökelpoista vireillä olevan rakennettavissa olevan kerrosalan määrän arviointiin lähinnä Helsingin ja Espoon osalta. Näistä kunnista oli käytettävissä riittävät rekisteritiedot sekä kohteiden aluegeometriatiedot. Vantaan ja Kauniaisten osalta lopputulos ei ollut kovin hyvä puutteellisten aluegeometriatietojen sekä kaavoilta puuttuvien kaavayksikkötietojen takia.
Laskennan lopputuloksena saatu aineisto ei sellaisenaan ole vielä julkaisukelpoista pääkaupunkiseudun kuntien ja kuntayhtymien käyttöön. Aineistosta olisi hyvä saada käyttäjäkokemuksia ja arvioita sen laadusta pääkaupunkiseudun kunnista ennen sen julkistamista.