Product Structure Optimization for the Network Management System Software : Case Study
Lummi, Kai (2013)
Lummi, Kai
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112117675
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112117675
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on optimoida yrityksen myymän verkonhallintajärjestelmän tuoterakenne. Tuoterakenne ja tuotteiden määrä on laajentunut vuosien saatossa kehitettyjen uusien ominaisuuksien sekä tuettavien verkkoelementtien myötä. Tämän johdosta nykyinen rakenne nähdään monimutkaiseksi ja vaikeaksi myyntirajapinnassa.
Tutkimus käsittelee ongelmaa tuotehallinnan kannalta. Ehdotus uudeksi tuoterakenteeksi perustuu niihin ohjelmistoliiketalouden sekä tuotehallinnan kirjallisuudesta löydettyihin käytäntöihin, jotka parhaiten sopivat kyseiseen tutkimuskohteeseen. Nykytilan kartoittamiseen on käytetty sekä määrällisen että laadullisen tutkimuksen menetelmiä. Ensiksi tehdyllä määrällisellä tutkimuksella selvitettiin tuotteiden menekkiä. Saaduille tuloksille haettiin tämän jälkeen tarkempaa selvitystä nykytilasta haastattelemalla asianosaisia. Näin saatua kokonaiskuvaa nykytilasta on käsitelty teoriasta valittujen parhaiden käytäntöjen kautta, ja tämän perusteella on rakennettu ehdotus uudeksi tuoterakenteeksi. Ehdotuksen toimivuuden tueksi se katselmoitiin asianomaisten kanssa ja testatiin käyttäen aikaisempaa tilauskantaa referenssidatana.
Tutkimuksen lopputuotoksena on ehdotus yritykselle uudesta tuoterakenteesta verkonhallintajärjestelmälle. Ehdotus täyttää vaatimukset nykytilan yksinkertaistamisesta sekä soveltuvuudesta tukea erilaisia asiakasratkaisumalleja. Lisäksi referenssidataan perustuva testi osoitti mahdollisuutta suuremmalle liikevoitolle uuden tuoterakenteen myötä.
Tutkimus käsittelee ongelmaa tuotehallinnan kannalta. Ehdotus uudeksi tuoterakenteeksi perustuu niihin ohjelmistoliiketalouden sekä tuotehallinnan kirjallisuudesta löydettyihin käytäntöihin, jotka parhaiten sopivat kyseiseen tutkimuskohteeseen. Nykytilan kartoittamiseen on käytetty sekä määrällisen että laadullisen tutkimuksen menetelmiä. Ensiksi tehdyllä määrällisellä tutkimuksella selvitettiin tuotteiden menekkiä. Saaduille tuloksille haettiin tämän jälkeen tarkempaa selvitystä nykytilasta haastattelemalla asianosaisia. Näin saatua kokonaiskuvaa nykytilasta on käsitelty teoriasta valittujen parhaiden käytäntöjen kautta, ja tämän perusteella on rakennettu ehdotus uudeksi tuoterakenteeksi. Ehdotuksen toimivuuden tueksi se katselmoitiin asianomaisten kanssa ja testatiin käyttäen aikaisempaa tilauskantaa referenssidatana.
Tutkimuksen lopputuotoksena on ehdotus yritykselle uudesta tuoterakenteesta verkonhallintajärjestelmälle. Ehdotus täyttää vaatimukset nykytilan yksinkertaistamisesta sekä soveltuvuudesta tukea erilaisia asiakasratkaisumalleja. Lisäksi referenssidataan perustuva testi osoitti mahdollisuutta suuremmalle liikevoitolle uuden tuoterakenteen myötä.