When a Child Protection Related Concern Arises : Kindergarten Teachers' Practices
Suomi, Saara-Leena; Jääskeläinen, Sini (2013)
Suomi, Saara-Leena
Jääskeläinen, Sini
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112618302
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112618302
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli löytää lastensuojelulliseen huoleen puuttumiseen liittyviä toimintatapoja, jotka lastentarhanopettajat kokevat hyviksi ja tutkia, miten dialogi näkyy näissä toimintatavoissa. Tavoitteenamme oli tarjota muille lastentarhanopettajille tietoa ja ideoita, jotta he voivat kehittyä ammatillisesti ja saada uusia työskentelytapoja.
Tämä opinnäytetyö on laadullinen tutkimus. Aineistonkeruumenetelmänä käytimme teemahaastattelua. Haastattelimme viittä lastentarhanopettajaa. Analysoimme aineistomme teema-analyysin avulla. Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostuu lastensuojelun roolista varhaiskasvatuksessa, lastensuojelullisesta huolesta, huoleen puuttumisesta, moniammatillisesta yhteistyöstä, dialogista sekä kasvatuskumppanuudesta.
Löytämämme toimintatavat liittyivät kuuteen teemaan, jotka olivat huolen puheeksiottaminen, lastensuojeluilmoituksen tekeminen, päiväkodin henkilökunnan yhteistyö, moniammatillinen yhteistyö, kasvatuskumppanuus ja huoleen puuttumista helpottavat työkalut. Lastentarhanopettajat kokivat avoimuuden ja kunnioituksen vanhempia kohtaan olevan huoleen puuttumisen perusta. Kasvatuskumppanuutta pitäisi rakentaa alusta asti vanhempien kanssa ja kynnys puuttumiseen tulisi olla matala. Lastentarhanopettajat korostivat sekä työyhteisön sisällä että yhteistyötahojen kanssa tehtävän yhteistyön tärkeyttä. Lisäkoulutus, havainnointi, dokumentointi ja huolen arvointikaaviot nähtiin hyödyllisinä työkauluina huoleen puuttumisessa.
Huoleen puuttumisen toimintatavat ovat monipuolisia tulostemme perusteella. Dialogilla on merkittävä rooli toimintatavoissa, jotka liittyvät vanhempien kanssa tehtävään yhteistyöhön. Tuloksissa tärkeitä esiin tulleita dialogin osa-alueita olivat kunnioitus, avoimuus, pyrkimys yhteisymmärrykseen ja turvallinen tila keskustelulle.
Tämä opinnäytetyö on laadullinen tutkimus. Aineistonkeruumenetelmänä käytimme teemahaastattelua. Haastattelimme viittä lastentarhanopettajaa. Analysoimme aineistomme teema-analyysin avulla. Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostuu lastensuojelun roolista varhaiskasvatuksessa, lastensuojelullisesta huolesta, huoleen puuttumisesta, moniammatillisesta yhteistyöstä, dialogista sekä kasvatuskumppanuudesta.
Löytämämme toimintatavat liittyivät kuuteen teemaan, jotka olivat huolen puheeksiottaminen, lastensuojeluilmoituksen tekeminen, päiväkodin henkilökunnan yhteistyö, moniammatillinen yhteistyö, kasvatuskumppanuus ja huoleen puuttumista helpottavat työkalut. Lastentarhanopettajat kokivat avoimuuden ja kunnioituksen vanhempia kohtaan olevan huoleen puuttumisen perusta. Kasvatuskumppanuutta pitäisi rakentaa alusta asti vanhempien kanssa ja kynnys puuttumiseen tulisi olla matala. Lastentarhanopettajat korostivat sekä työyhteisön sisällä että yhteistyötahojen kanssa tehtävän yhteistyön tärkeyttä. Lisäkoulutus, havainnointi, dokumentointi ja huolen arvointikaaviot nähtiin hyödyllisinä työkauluina huoleen puuttumisessa.
Huoleen puuttumisen toimintatavat ovat monipuolisia tulostemme perusteella. Dialogilla on merkittävä rooli toimintatavoissa, jotka liittyvät vanhempien kanssa tehtävään yhteistyöhön. Tuloksissa tärkeitä esiin tulleita dialogin osa-alueita olivat kunnioitus, avoimuus, pyrkimys yhteisymmärrykseen ja turvallinen tila keskustelulle.