Myynnin tehostaminen urheiluvälinealalla
Niemi, Jonne; Inkilä, Elmo (2013)
Niemi, Jonne
Inkilä, Elmo
Laurea-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112117714
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112117714
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tehostaa maahantuojan myyntiä urheiluvälineliikkeille. Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda maahantuojalle hyviä myyntiargumentteja ja tuottaa tietoa, jonka avulla tuotteiden myyntiin saataisiin lisäpotkua. Opinnäytetyössä vastattiin kysymykseen, miten yritysmyyntiä voidaan tehostaa asiakastyytyväisyyskyselystä saaduilla tiedoilla.
Työssä käsiteltiin yritysmyynnin tehostamista asiakasymmärryksen avulla. Opinnäytetyön tutkimusmenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Haastateltavina olivat Intersport-ketjun kauppias ja jälleenmyyntiyrityksen edustajia. Saatua aineistoa verrattiin esitutkimuksen asiakastyytyväisyyskyselyn tuloksiin.
Tuloksista ilmeni, että keinoja yritysmyynnin tehostamiseksi on loppujen lopuksi vain kourallinen. Yritysten välistä myyntiä voidaan tehostaa ottamalla jälleenmyyjien mielipide huomioon tuotteiden maahantuonnissa ja jopa niiden suunnittelussa. Toinen vaikuttava tekijä on jälleenmyyjien huomioiminen, jonka tehostaminen edesauttaisi myynnissä melko varmasti. Maahantuoja voisi myös teettää kuluttajille urheiluvälineisiin liittyvän kyselyn, jonka avulla voisi kerätä erilaisia kehitysehdotuksia, joita voitaisiin käyttää tuotteiden vetovoiman lisäämiseksi ja tätä kautta myynnin tehostamiseksi.
Jälleenmyyntiyritys voisi myös hyödyntää tutkimustuloksia ostopäätöksissään. Tulosten avulla jälleenmyyntiyritys voi helpottaa ostojensa tekemistä saadessaan hyvät ja faktatietoon perustuvat ehdotukset ostojen tekemiseksi.
Jatkotutkimuksena voisi tehdä toimintasuunnitelman urheilukenkien myynnin tehostamiseksi.
Työssä käsiteltiin yritysmyynnin tehostamista asiakasymmärryksen avulla. Opinnäytetyön tutkimusmenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Haastateltavina olivat Intersport-ketjun kauppias ja jälleenmyyntiyrityksen edustajia. Saatua aineistoa verrattiin esitutkimuksen asiakastyytyväisyyskyselyn tuloksiin.
Tuloksista ilmeni, että keinoja yritysmyynnin tehostamiseksi on loppujen lopuksi vain kourallinen. Yritysten välistä myyntiä voidaan tehostaa ottamalla jälleenmyyjien mielipide huomioon tuotteiden maahantuonnissa ja jopa niiden suunnittelussa. Toinen vaikuttava tekijä on jälleenmyyjien huomioiminen, jonka tehostaminen edesauttaisi myynnissä melko varmasti. Maahantuoja voisi myös teettää kuluttajille urheiluvälineisiin liittyvän kyselyn, jonka avulla voisi kerätä erilaisia kehitysehdotuksia, joita voitaisiin käyttää tuotteiden vetovoiman lisäämiseksi ja tätä kautta myynnin tehostamiseksi.
Jälleenmyyntiyritys voisi myös hyödyntää tutkimustuloksia ostopäätöksissään. Tulosten avulla jälleenmyyntiyritys voi helpottaa ostojensa tekemistä saadessaan hyvät ja faktatietoon perustuvat ehdotukset ostojen tekemiseksi.
Jatkotutkimuksena voisi tehdä toimintasuunnitelman urheilukenkien myynnin tehostamiseksi.