"LINNUT LENTÄÄ ESKARIIN" : viskarikerhotoimintaa liikunnan ja kädentaidon keinoin
Perttula, Emilia; Kortesalmi, Minna (2013)
Perttula, Emilia
Kortesalmi, Minna
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112417905
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112417905
Tiivistelmä
Kortesalmi, Minna & Perttula, Emilia. ”Linnut lentää eskariin” Viskarikerhotoimintaa liikunnan ja kädentaidon keinoin. Helsinki, Syksy 2013, 108 s., 5 liitettä. Diakonia-ammattikorkeakoulu. Sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi (AMK) + lastentarhan-opettajan virkakelpoisuus.
Opinnäytetyömme on työelämälähtöinen produktio. Tavoitteena oli aloittaa viskariker-hotoiminta Vantaan kaupungin Jokiuoman päiväkodissa. Viskarikerhotoiminnalla tarkoi-tetaan 5-vuotiaille lapsille suunnattua pienryhmätoimintaa. Viskarikerhon tavoitteena oli, että lapset harjoittelivat sosiaalisia taitoja ja kasvattaja tuki lasten ryhmäytymistä leikin kautta. Produktio sisälsi kymmenen suunniteltua ja ohjattua sekä arvioitua kädentaito- ja liikuntakerhotuokiota. Jokaisella kerhotuokiolla oli oma tavoitteensa, joka tuki lasten sosiaalisten taitojen harjoittelua ja ryhmäytymistä. Lisäksi tavoitteena oli, että työntekijät saivat uusia ideoita ja oivalluksia kädentaitoihin ja liikuntakasvatukseen. Produktion tarkoituksena ja tavoitteena oli tehdä myös produkti eli tuokiokansio, jossa on selkeät ohjeet, musiikki- ja väline-ehdotuksia sekä ideoita ohjaukseen.
Viskarikerho toteutettiin keväällä 2013 Vantaan kaupungin Jokiuoman päiväkodissa. Viskarikerhoon osallistuivat kaikki yhdeksän päiväkodin Rentukat-ryhmän 5-vuotiasta lasta. Ensimmäisellä kerhotuokiolla lapset keksivät viskarikerholle nimen Linnut. Jo-kainen kerhotuokio kesti noin 45 minuuttia, ja se aloitettiin kerhotauluun katsomisella ja edellistä tuokiota muistelemalla. Jokainen kerhotuokio noudatti samanlaista rakennetta ja jokainen tuokio päätettiin loppukeskustelupiiriin, jossa lapset saivat arvioida tuokiota. Lisäksi joka kerralla kerhotuokiota havainnoi ja arvioi yksi lapsiryhmän työntekijä. Suoritimme myös jokaisen tuokion päätteeksi vertaisarviointia toisillemme.
Lapset pääsivät harjaannuttamaan sosiaalisia taitojaan ja tuokion leikit tukivat hyvin tätä tavoitetta. Lapset kertoivat myös pitävänsä yhteistoiminnallisista leikeistä. Työnte-kijöiden mielestä viskarikerhotoiminta oli onnistunutta ja he kertoivat saaneensa paljon uusia ideoita omaan työhönsä. Opinnäytetyömme jäänee Jokiuomaan elämään, ja viska-rikerhotoimintaa on siten helpompi toteuttaa siellä tulevaisuudessa. Lapset toivoivat jatkossakin sen kaltaista toimintaa. Lisäksi lapset kertoivat, että haluavat leikkiä viska-rikerhossa leikittyjä leikkejä uudelleen.
Asiasanat: pienryhmät, kerhotoiminta, päivähoito, kädentaidot, liikuntakasvatus, kasvattajat
Opinnäytetyömme on työelämälähtöinen produktio. Tavoitteena oli aloittaa viskariker-hotoiminta Vantaan kaupungin Jokiuoman päiväkodissa. Viskarikerhotoiminnalla tarkoi-tetaan 5-vuotiaille lapsille suunnattua pienryhmätoimintaa. Viskarikerhon tavoitteena oli, että lapset harjoittelivat sosiaalisia taitoja ja kasvattaja tuki lasten ryhmäytymistä leikin kautta. Produktio sisälsi kymmenen suunniteltua ja ohjattua sekä arvioitua kädentaito- ja liikuntakerhotuokiota. Jokaisella kerhotuokiolla oli oma tavoitteensa, joka tuki lasten sosiaalisten taitojen harjoittelua ja ryhmäytymistä. Lisäksi tavoitteena oli, että työntekijät saivat uusia ideoita ja oivalluksia kädentaitoihin ja liikuntakasvatukseen. Produktion tarkoituksena ja tavoitteena oli tehdä myös produkti eli tuokiokansio, jossa on selkeät ohjeet, musiikki- ja väline-ehdotuksia sekä ideoita ohjaukseen.
Viskarikerho toteutettiin keväällä 2013 Vantaan kaupungin Jokiuoman päiväkodissa. Viskarikerhoon osallistuivat kaikki yhdeksän päiväkodin Rentukat-ryhmän 5-vuotiasta lasta. Ensimmäisellä kerhotuokiolla lapset keksivät viskarikerholle nimen Linnut. Jo-kainen kerhotuokio kesti noin 45 minuuttia, ja se aloitettiin kerhotauluun katsomisella ja edellistä tuokiota muistelemalla. Jokainen kerhotuokio noudatti samanlaista rakennetta ja jokainen tuokio päätettiin loppukeskustelupiiriin, jossa lapset saivat arvioida tuokiota. Lisäksi joka kerralla kerhotuokiota havainnoi ja arvioi yksi lapsiryhmän työntekijä. Suoritimme myös jokaisen tuokion päätteeksi vertaisarviointia toisillemme.
Lapset pääsivät harjaannuttamaan sosiaalisia taitojaan ja tuokion leikit tukivat hyvin tätä tavoitetta. Lapset kertoivat myös pitävänsä yhteistoiminnallisista leikeistä. Työnte-kijöiden mielestä viskarikerhotoiminta oli onnistunutta ja he kertoivat saaneensa paljon uusia ideoita omaan työhönsä. Opinnäytetyömme jäänee Jokiuomaan elämään, ja viska-rikerhotoimintaa on siten helpompi toteuttaa siellä tulevaisuudessa. Lapset toivoivat jatkossakin sen kaltaista toimintaa. Lisäksi lapset kertoivat, että haluavat leikkiä viska-rikerhossa leikittyjä leikkejä uudelleen.
Asiasanat: pienryhmät, kerhotoiminta, päivähoito, kädentaidot, liikuntakasvatus, kasvattajat