Laparoskooppisissa toimenpiteissä käytettävä välineistö : Oppimateriaali Tampereen ammattikorkeakoululle
Hautakangas, Sari; Loijas, Anni (2013)
Hautakangas, Sari
Loijas, Anni
Tampereen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112818713
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112818713
Tiivistelmä
Tämän tuotokseen painottuvan opinnäytetyön tarkoituksena on tuottaa oppimateriaalia laparoskooppisissa toimenpiteissä käytettävästä välineistöstä Tampereen ammattikorkeakoulun perioperatiivisen hoitotyön vaihtoehtoisten ammattiopintojen opiskelijoille. Tavoitteena on tuottaa selkeä PowerPoint-esitys, jota voidaan käyttää sekä itseopiskelu- että opetusmateriaalina. Opinnäytetyön työelämäyhteytenä toimii Tampereen ammattikorkeakoulun perioperatiivisen hoitotyön lehtori Kristiina Vähämaa.
Tuotoksessa on esitelty laparoskooppisissa toimenpiteissä käytettävät instrumentit ja välineet valokuvien avulla. Valokuvien viereen on liitetty teksti, jossa kerrotaan mihin välinettä käytetään. Mikäli välineen valmisteluun toimenpidettä varten liittyy jotain erityistä, se on kerrottu valokuvan yhteydessä. Tuotoksesta on pyritty tekemään sellainen, että siitä saa nopeasti perustiedot laparoskooppisesta välineistöstä. Tuotoksessa esitellään sisäänmenoinstrumentit, näköyhteyden saamiseksi ja ylläpitämiseksi tarvittavat välineet sekä toimenpideinstrumentit. Laparoskooppisessa toimenpiteessä tarvitaan myös perusinstrumentteja, kuten atuloita, mutta ne on rajattu tuotoksen ulkopuolelle. Tuotos on suunnattu syventävän vaiheen opiskelijoille, joten siinä on oletettu, että lukija hallitsee perusinstrumentit ja instrumentoinnin perusteet. Kirjallisuudesta saatavaa tietoa on täydennetty haastattelemalla leikkausosastolla työskentelevää sairaanhoitajaa.
Tuotoksessa on huomioitu oppimista tukevia tekijöitä. Kuvallisen ja sanallisen tiedon samanaikainen käyttö parantaa oppimista, joten kuva ja siihen liittyvä teksti on sijoitettu dioissa lähekkäin. Oppimateriaaliin ei ole sisällytetty mitään linkkejä tai videoita, sillä oppimista ei ole haluttu häiritä ohjaamalla opiskelijan huomiota pois oppimisen kannalta oleellisesta sisällöstä. Oppimateriaaliin on haluttu luoda levollinen ja tasapainoinen tunnelma, joten valokuvissa on käytetty symmetristä sommittelua eli kuvattava kohde on sijoitettu kuvan keskelle. Hahmottamisen helpottamiseksi on käytetty pääasiassa vaakakuvia.
Tuotoksena syntynyttä oppimateriaalia voidaan hyödyntää sekä sairaanhoitajaopiskelijoiden opetuksessa että vastavalmistuneiden perioperatiivisten sairaanhoitajien perehdyttämisessä. Tuotos toimii sekä itseopiskelu- että opetusmateriaalina. Opinnäytetyön tekeminen on lisännyt myös tekijöiden omaa tietämystä laparokooppisesta välineistöstä.
Koska laparoskooppisen välineistön käsittelystä löytyy vähän kirjallista materiaalia, kehittämisehdotuksena on tutkia sairaanhoitajien osaamista ja kokemuksia laparoskooppisen välineistön käsittelystä. Toisena kehittämisehdotuksena on oppimateriaalin tekeminen perusinstrumenteista.
Tuotoksessa on esitelty laparoskooppisissa toimenpiteissä käytettävät instrumentit ja välineet valokuvien avulla. Valokuvien viereen on liitetty teksti, jossa kerrotaan mihin välinettä käytetään. Mikäli välineen valmisteluun toimenpidettä varten liittyy jotain erityistä, se on kerrottu valokuvan yhteydessä. Tuotoksesta on pyritty tekemään sellainen, että siitä saa nopeasti perustiedot laparoskooppisesta välineistöstä. Tuotoksessa esitellään sisäänmenoinstrumentit, näköyhteyden saamiseksi ja ylläpitämiseksi tarvittavat välineet sekä toimenpideinstrumentit. Laparoskooppisessa toimenpiteessä tarvitaan myös perusinstrumentteja, kuten atuloita, mutta ne on rajattu tuotoksen ulkopuolelle. Tuotos on suunnattu syventävän vaiheen opiskelijoille, joten siinä on oletettu, että lukija hallitsee perusinstrumentit ja instrumentoinnin perusteet. Kirjallisuudesta saatavaa tietoa on täydennetty haastattelemalla leikkausosastolla työskentelevää sairaanhoitajaa.
Tuotoksessa on huomioitu oppimista tukevia tekijöitä. Kuvallisen ja sanallisen tiedon samanaikainen käyttö parantaa oppimista, joten kuva ja siihen liittyvä teksti on sijoitettu dioissa lähekkäin. Oppimateriaaliin ei ole sisällytetty mitään linkkejä tai videoita, sillä oppimista ei ole haluttu häiritä ohjaamalla opiskelijan huomiota pois oppimisen kannalta oleellisesta sisällöstä. Oppimateriaaliin on haluttu luoda levollinen ja tasapainoinen tunnelma, joten valokuvissa on käytetty symmetristä sommittelua eli kuvattava kohde on sijoitettu kuvan keskelle. Hahmottamisen helpottamiseksi on käytetty pääasiassa vaakakuvia.
Tuotoksena syntynyttä oppimateriaalia voidaan hyödyntää sekä sairaanhoitajaopiskelijoiden opetuksessa että vastavalmistuneiden perioperatiivisten sairaanhoitajien perehdyttämisessä. Tuotos toimii sekä itseopiskelu- että opetusmateriaalina. Opinnäytetyön tekeminen on lisännyt myös tekijöiden omaa tietämystä laparokooppisesta välineistöstä.
Koska laparoskooppisen välineistön käsittelystä löytyy vähän kirjallista materiaalia, kehittämisehdotuksena on tutkia sairaanhoitajien osaamista ja kokemuksia laparoskooppisen välineistön käsittelystä. Toisena kehittämisehdotuksena on oppimateriaalin tekeminen perusinstrumenteista.