Myyjien näkemys omistajanvaihdoksesta - case-tutkimus
Koskinen, Petri (2013)
Koskinen, Petri
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112919040
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112919040
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tarkoitus selvittää myyjien näkemystä omistajanvaihdosprosessista.
Johdannossa käydään läpi aiheen taustaa, miksi se on ajankohtainen tällä hetkellä Suomessa. Lisäksi läpi käydään työn tavoitteet ja rakenne. Ensimmäiseen osioon kuuluu myös työssä keskeisten käsitteiden määrittely.
Teoriaosuudessa käydään läpi omistajanvaihdosprosessi myyjän näkökulmasta: mitä eri vaiheita omistajanvaihdosprosessiin myyjän tulee hoitaa ja ottaa huomioon. Lisäksi käydään läpi onnistuneen omistajanvaihdoksen edellytyksiä.
Empiriaosuudessa käydään läpi tutkimuksen tuloksia ja kyselytutkimuksen toteuttamista. Tässä opinnäytetyössä analysoidut haastattelut on toteutettu toisen tutkimuksen yhteydessä. Tässä opinnäytetyössä analysoidaan viisi casea myyjän näkökulmasta. Kaikissa caseissa myyjänä oli kokemusta yrittämisestä useiden vuosien ajalta. Yritykset vaihtelivat yhden henkilön ja 11 000€ – 17 000€:n kuukausiliikevaihdolla toimivasta mikroyrityksestä 43 ihmistä työllistävään ja 5,5 miljoonan liikevaihdolla toimivaan yritykseen, loput olivat siltä väliltä. Yksi omistajanvaihdoksista oli sukupolvenvaihdos ja muissa yritys myytiin ulkopuoliselle ostajalle. Yritysten toimiala oli neljässä tapauksessa teollisuus ja yhdessä palvelut. Itse omistajanvaihdokseen oltiin melko tyytyväisiä, mutta omistajanvaihdoksen jälkeiseen aikaan oltiin tyytymättömiä neljässä tapauksessa viidestä. Suurimmaksi ongelmaksi nousi myyjien mielestä se, että heidän kokemustaan ja tietotaitoaan ei käytetty tarpeeksi hyväksi ostajan taholta omistajanvaihdoksen jälkeen. Yrityskauppoihin johtaneissa neuvotteluissa ostajat ja myyjät pääsivät hinnasta yksimielisyyteen melko helposti. Kolmessa tapauksessa myyjätaho neuvotteli useamman kuin yhden ostajaehdokkaan kanssa.
Viimeinen osuus on Yhteenveto ja johtopäätökset, joissa caseista tehdään vielä lyhyt yhteenveto ja johtopäätökset.
Johdannossa käydään läpi aiheen taustaa, miksi se on ajankohtainen tällä hetkellä Suomessa. Lisäksi läpi käydään työn tavoitteet ja rakenne. Ensimmäiseen osioon kuuluu myös työssä keskeisten käsitteiden määrittely.
Teoriaosuudessa käydään läpi omistajanvaihdosprosessi myyjän näkökulmasta: mitä eri vaiheita omistajanvaihdosprosessiin myyjän tulee hoitaa ja ottaa huomioon. Lisäksi käydään läpi onnistuneen omistajanvaihdoksen edellytyksiä.
Empiriaosuudessa käydään läpi tutkimuksen tuloksia ja kyselytutkimuksen toteuttamista. Tässä opinnäytetyössä analysoidut haastattelut on toteutettu toisen tutkimuksen yhteydessä. Tässä opinnäytetyössä analysoidaan viisi casea myyjän näkökulmasta. Kaikissa caseissa myyjänä oli kokemusta yrittämisestä useiden vuosien ajalta. Yritykset vaihtelivat yhden henkilön ja 11 000€ – 17 000€:n kuukausiliikevaihdolla toimivasta mikroyrityksestä 43 ihmistä työllistävään ja 5,5 miljoonan liikevaihdolla toimivaan yritykseen, loput olivat siltä väliltä. Yksi omistajanvaihdoksista oli sukupolvenvaihdos ja muissa yritys myytiin ulkopuoliselle ostajalle. Yritysten toimiala oli neljässä tapauksessa teollisuus ja yhdessä palvelut. Itse omistajanvaihdokseen oltiin melko tyytyväisiä, mutta omistajanvaihdoksen jälkeiseen aikaan oltiin tyytymättömiä neljässä tapauksessa viidestä. Suurimmaksi ongelmaksi nousi myyjien mielestä se, että heidän kokemustaan ja tietotaitoaan ei käytetty tarpeeksi hyväksi ostajan taholta omistajanvaihdoksen jälkeen. Yrityskauppoihin johtaneissa neuvotteluissa ostajat ja myyjät pääsivät hinnasta yksimielisyyteen melko helposti. Kolmessa tapauksessa myyjätaho neuvotteli useamman kuin yhden ostajaehdokkaan kanssa.
Viimeinen osuus on Yhteenveto ja johtopäätökset, joissa caseista tehdään vielä lyhyt yhteenveto ja johtopäätökset.