Tukevasti esiopetuksesta alkuopetukseen
Kiela, Henna (2013)
Kiela, Henna
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112718491
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112718491
Tiivistelmä
Koulun aloittaminen on sekä lapselle että huoltajalle merkittävä tapahtuma. Sekä esi- että alkuopetuksessa on oppimisessaan tukea tarvitsevia lapsia. Tuen malli esi- ja alkuopetuksessa perustuu yleiseen, tehostettuun ja erityiseen tukeen. Tämä opinnäytetyö liittyi sekä erityisvarhaiskasvatukseen että kasvatukselliseen kuntoutukseen. Kasvatuksen ja kuntoutuksen tarkoitus yhdistyy yhteisessä toiminnassa lapsen hyvinvoinnin edistämisessä.
Opinnäytetyö oli työelämälähtöinen, laadullinen tutkimus. Työn tarkoituksena oli kartoittaa tukea tarvitsevan lapsen siirtymävaihetta esiopetuksesta alkuopetukseen. Kartoituksen perusteella luotiin yhtenäinen toimintamalli koko kunnan alueelle tukea tarvitsevan lapsen siirtymävaiheelle. Tutkimus suoritettiin varsinaissuomalaisessa kunnassa vuoden 2013 talven ja kevään aikana. Tutkimusmenetelmänä oli teemahaastattelu. Haastattelun aiheet muodostuivat haastateltavien etukäteen tekemistä aikajanoista. Teemahaastattelun osallistui kolme varhaiskasvatuksen erityisopettajaa. Lisäksi haastateltiin kahden tukea tarvitsevan esiopetusikäisen lapsen huoltajaa.
Haastattelujen pohjalta saatiin käsitys kunnan nykyisistä toimintamalleista esiopetuksen ja alkuopetuksen siirtymävaiheessa. Tulosten pohjalta luotiin kuntaan yhtenäinen toimintamalli esi- ja alkuopetuksen siirtymävaiheeseen tukea tarvitsevan lapsen ja tiedonsiirron näkökulmasta.
Opinnäytetyö oli työelämälähtöinen, laadullinen tutkimus. Työn tarkoituksena oli kartoittaa tukea tarvitsevan lapsen siirtymävaihetta esiopetuksesta alkuopetukseen. Kartoituksen perusteella luotiin yhtenäinen toimintamalli koko kunnan alueelle tukea tarvitsevan lapsen siirtymävaiheelle. Tutkimus suoritettiin varsinaissuomalaisessa kunnassa vuoden 2013 talven ja kevään aikana. Tutkimusmenetelmänä oli teemahaastattelu. Haastattelun aiheet muodostuivat haastateltavien etukäteen tekemistä aikajanoista. Teemahaastattelun osallistui kolme varhaiskasvatuksen erityisopettajaa. Lisäksi haastateltiin kahden tukea tarvitsevan esiopetusikäisen lapsen huoltajaa.
Haastattelujen pohjalta saatiin käsitys kunnan nykyisistä toimintamalleista esiopetuksen ja alkuopetuksen siirtymävaiheessa. Tulosten pohjalta luotiin kuntaan yhtenäinen toimintamalli esi- ja alkuopetuksen siirtymävaiheeseen tukea tarvitsevan lapsen ja tiedonsiirron näkökulmasta.