Agrimarketin sähköpostiuutiskirjeiden konseptiuudistus
Kourunen, Jere (2013)
Kourunen, Jere
Laurea-ammattikorkeakoulu
2013
Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112217859
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112217859
Tiivistelmä
Opinnäytetyön ensisijaisena tavoitteena oli uudistaa Agrimarketin sähköpostilla lähetettävä uutiskirje ja koko uutiskirjekonsepti. Opinnäytetyö käsittelee sähköpostimarkkinointia sekä uutiskirjepalvelun uudistamista Agrimarketin tarpeisiin. Agrimarket toimi myös opinnäytetyön toimeksiantajana.
Työhön kuului teknisenä osuutena kirjepohjan ulkoasun ja rakenteen suunnittelu Dynamic Messenger -uutiskirjepalveluun. Teknisessä osassa myös toteutettiin AB-analyysia, jossa uutiskirjeen vastaanottajat jaettiin satunnaisotannalla kahteen osaan ja lähetettiin uutiskirje vastaanottajille eri sisällöllä. Teoriaosa toimi teknisen osan johdantona. Teoriaosassa tutustuttiin sähköpostimarkkinointia koskeviin sääntöihin ja sähköpostimarkkinoinnin muutokseen. Teoria osassa myös tutkittiin teknisen osan muutosten aiheuttamia muutoksia uutiskirjeiden avaus- ja klikkaustilastoissa, sekä AB-analyysin vaikutuksia.
Konseptiuudistukseen kuului myös uuden palveluntarjoajan valinta. Vanhan palveluntarjoajan käyttöliittymä ei enää vastannut Agrimarketin tarpeita, vaan haluttiin käyttöliittymä, jota voi käyttää ilman HTML-kielen hallintaa. Kilpailutuksen perusteella valittiin viidestä eri palvelun-tarjoajasta toimeksiantajan käyttöön sopivin.
Kilpailutukseen vaikuttivat eniten mahdollisuus integraation Agrimarketin CRM-järjestelmään (asiakkuudenhallinta, Customer Relationship Management), WYSIWYG (what you see is what you get)-sähköpostieditori, sähköpostimarkkinoinnin seuranta yhdistettynä verkkokauppaan ja, että uutiskirje pysyy mobiiliystävällisenä käyttää. Opinnäytetyön lopussa pohditaan vielä työn aikana kohdattuja haasteita ja uutiskirjeiden tulevaisuuden näkymiä.
Työhön kuului teknisenä osuutena kirjepohjan ulkoasun ja rakenteen suunnittelu Dynamic Messenger -uutiskirjepalveluun. Teknisessä osassa myös toteutettiin AB-analyysia, jossa uutiskirjeen vastaanottajat jaettiin satunnaisotannalla kahteen osaan ja lähetettiin uutiskirje vastaanottajille eri sisällöllä. Teoriaosa toimi teknisen osan johdantona. Teoriaosassa tutustuttiin sähköpostimarkkinointia koskeviin sääntöihin ja sähköpostimarkkinoinnin muutokseen. Teoria osassa myös tutkittiin teknisen osan muutosten aiheuttamia muutoksia uutiskirjeiden avaus- ja klikkaustilastoissa, sekä AB-analyysin vaikutuksia.
Konseptiuudistukseen kuului myös uuden palveluntarjoajan valinta. Vanhan palveluntarjoajan käyttöliittymä ei enää vastannut Agrimarketin tarpeita, vaan haluttiin käyttöliittymä, jota voi käyttää ilman HTML-kielen hallintaa. Kilpailutuksen perusteella valittiin viidestä eri palvelun-tarjoajasta toimeksiantajan käyttöön sopivin.
Kilpailutukseen vaikuttivat eniten mahdollisuus integraation Agrimarketin CRM-järjestelmään (asiakkuudenhallinta, Customer Relationship Management), WYSIWYG (what you see is what you get)-sähköpostieditori, sähköpostimarkkinoinnin seuranta yhdistettynä verkkokauppaan ja, että uutiskirje pysyy mobiiliystävällisenä käyttää. Opinnäytetyön lopussa pohditaan vielä työn aikana kohdattuja haasteita ja uutiskirjeiden tulevaisuuden näkymiä.