OPISKELIJARUOKAILUN ASIAKASTYYTYVÄISYYS, Case Amica-opiskelijaravintolat Vaasassa
Luoma, Petteri (2013)
Luoma, Petteri
Vaasan ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112818837
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112818837
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on tutkimus opiskelijaruokailun asiakastyytyväisyydestä. Tarkoituksena oli selvittää, miten tyytyväisiä opiskelijat olivat heille tarjottaviin opiskelijaruokailupalveluihin. Tutkimuksella saatiin selville, mitkä asiat opiskelijaruokailussa ovat hyvin ja mihin asioihin pitää kiinnittää enemmän huomiota ja tehdä muutoksia. Työssä on käsitelty asiakastyytyväisyyden perusteita ja käsitteitä, asiakaspalvelua sekä opiskelijaruokailun käytäntöjä. Lisäksi perehdytään ravitsemissuosituksiin, jotka koskevat opiskelijaruokailua. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena eli määrällisenä tutkimuksena e-lomakkeella. Kyselyyn vastasi 216 opiskelijaa Vaasan ammattikorkeakoulusta ja Vaasan yliopistosta. Tutkimuksen tuloksista kävi ilmi, että parannettavaa opiskelijaruokailun järjestämisessä olisi, mutta tyytyväisiäkin asiakkaita oli. Yleisesti ottaen miehet antoivat hieman parempia arvosanoja kuin naiset. Tärkeimpänä vastauksista nousi ruoan maku ja laatu. Ruoan halutaan olevan laadukasta ja maukasta perusruokaa, ei liian erikoista. Ruoan tulee maistua ja näyttää hyvältä, että sitä on mielekästä syödä. Salaattipöytään kaivattiin monipuolisempaa tarjontaa ja tuoreita raaka-aineita. Ravintoloiden tilat kaipaisivat modernisointia, jotta ne olisivat viihtyisämmät. Tulosten perusteella ravintolat voivat miettiä toimintaansa ja saada ruokailun toimimaan paremmin. Näin myös asiakkaita ovat tyytyväisempiä.