Yhteistyökumppanuus voimavarana : Kultaranta Resort Oy:n yhteistyökumppanuuksien tutkiminen ja kehittäminen
Ahokas, Miska (2013)
Ahokas, Miska
Turun ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120920483
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120920483
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli käsitellä yrityksen ja sen yhteistyökumppanien välisiä yhteistyökumppanuussuhteita. Tarkasteltavana yrityksenä oli Kultaranta Resort Oy. Työn tavoitteena oli luoda teorian pohjalta käsitykset eri yhteistyökumppanuusmuodoista ja niiden käytännöistä, sekä löytää kehityskohtia Resortin toimintaan. Teorian mukaan toimivaan yhteistyökumppanuuteen pyrittiin vertaamaan Kultaranta Resortin yhteistyökumppanuuksia. Tiedot yhteistyön toimivuudesta, saatiin tutkimukseen kyselyllä, joka lähetettiin 25:lle Kultaranta Resortin nykyiselle tai potentiaaliselle yhteistyökumppanille.
Teoriassa käsiteltiin yhteistyömuotoja ja mitä ne tarvitsevat toimiakseen. Siinä esiteltiin kolme pääpiirrettä joita toimiva yhteistyökumppanuus tarvitsee. Käsiteltävät piirteet olivat luottamus, tietopääoman jako ja lisäarvon tuottaminen. Näiden lisäksi käytiin läpi kolme pääyhteistyömuotoa, jotka ovat operatiivinen, taktinen ja strateginen yhteistyö. Teorian lopussa keskityttiin yhteistyökumppanuuksien luomiseen ja niiden ylläpitämiseen. Tutkimuskeinona työssä toimi kysely, joka lähetettiin yhteistyökumppaneille. Kyselyn vastaukset koottiin yhteen ja niistä pyrittiin löytämään yleistettäviä kehityskohtia.
Opinnäytetyö onnistui tavoitteissaan löytää kehityskohtia Resortin toimintaan. Kehitettävää löytyi Resortin yhteistyökumppanien välisessä kommunikoinnissa, palvelujen tarjonnassa sekä tapahtumien järjestämisessä. Resortilta toivottiin myös ympärivuotista toimintaa johon tutkijan ratkaisu pohdinta-osiossa. Työ onnistui antamaan lukijalle tiedon yhteistyökumppanuuksien toiminnoista ja käytännöistä. Tutkimuksessa päästiin tarkastelemaan Kultaranta Resortin yhteistyökumppanuuksia, jotka täydensivät ja selkeyttivät teoriaosuutta. Työ antaa kokonaisuudessaan yleiskuvan yhteistyökumppanuuksien hoidosta, jota voi verrata kaikkeen yritysten väliseen yhteistyötoimintaan.
Teoriassa käsiteltiin yhteistyömuotoja ja mitä ne tarvitsevat toimiakseen. Siinä esiteltiin kolme pääpiirrettä joita toimiva yhteistyökumppanuus tarvitsee. Käsiteltävät piirteet olivat luottamus, tietopääoman jako ja lisäarvon tuottaminen. Näiden lisäksi käytiin läpi kolme pääyhteistyömuotoa, jotka ovat operatiivinen, taktinen ja strateginen yhteistyö. Teorian lopussa keskityttiin yhteistyökumppanuuksien luomiseen ja niiden ylläpitämiseen. Tutkimuskeinona työssä toimi kysely, joka lähetettiin yhteistyökumppaneille. Kyselyn vastaukset koottiin yhteen ja niistä pyrittiin löytämään yleistettäviä kehityskohtia.
Opinnäytetyö onnistui tavoitteissaan löytää kehityskohtia Resortin toimintaan. Kehitettävää löytyi Resortin yhteistyökumppanien välisessä kommunikoinnissa, palvelujen tarjonnassa sekä tapahtumien järjestämisessä. Resortilta toivottiin myös ympärivuotista toimintaa johon tutkijan ratkaisu pohdinta-osiossa. Työ onnistui antamaan lukijalle tiedon yhteistyökumppanuuksien toiminnoista ja käytännöistä. Tutkimuksessa päästiin tarkastelemaan Kultaranta Resortin yhteistyökumppanuuksia, jotka täydensivät ja selkeyttivät teoriaosuutta. Työ antaa kokonaisuudessaan yleiskuvan yhteistyökumppanuuksien hoidosta, jota voi verrata kaikkeen yritysten väliseen yhteistyötoimintaan.