Tuottaja-toimittajan sijainnin ja lähiruoan merkitys yhteistyökumppaneille, case - Kivikylän Kotipalvaamo Oy.
Tuominen, Mia (2013)
Tuominen, Mia
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120420029
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120420029
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia tuottaja-toimittajan sijainnin ja lähiruoan merkitystä toimeksiantajan yhteistyökumppaneille. Opinnäytetyön toimeksiantajana oli Kivikylän Kotipalvaamo Oy.
Kivikylän Kotipalvaamo on Rauman Lapissa, Huittisissa ja Säkylässä toimiva liha- ja siipikarjatuotteiden valmistukseen erikoistunut yritys. Tuotteita valmistetaan kaikissa kolmessa yksikössä. Kivikylän tuotteita myydään heidän omissa tehtaanmyymälöissään, myymäläautoissa ympäri Suomea sekä useissa elintarvikkeita myyvissä kaupoissa. Lisäksi neljässä S-marketissa on Kivikylän oma palvelutiski.
Teoriaosuudessa käsiteltiin yrityksen sijaintiin liittyviä tekijöitä. Lähiruoka on oleellinen osa opinnäytetyön aihetta. Elintarvikkeen kotimaisuus on edellytys lähiruoka-termin käyttämiselle. Teoriaosuudessa kotimaisuus huomioitiin kotimaisten elintarvikkeiden tunnistettavuuteen ja turvallisuuteen liittyvillä asioilla. Asiakkaiden valinnat perustuvat heidän yrityksestä saamiinsa mielikuviin. Yrityskuvaan liittyvässä teoriaosuudessa käsiteltiin mielikuvien ja brändin vaikutuksia asiakkaiden ostopäätöksissä.
Opinnäytetyön tutkimusosassa tehtiin kvalitatiivinen teemahaastattelu. Haastatteluissa haettiin vastauksia kolmesta eri teemasta kolmelta toimeksiantajan yritysasiakkaalta. Valituissa teemoissa käsiteltiin tavarantoimittajan valintaan liittyviä asioita, lähiruoan merkitystä sekä Kivikylää brändinä. Haastattelut toteutettiin elo-syyskuussa 2013.
Tutkimuksen tuloksena voidaan todeta, että asiakas haluaa paikallisia tuotteita asioidessaan ruokakaupassa. Asiakkaille paikallinen ruoka on lähiruokaa. Tuottaja-toimittajan sijainnilla on merkitystä loppuasiakkaalle ja siksi myös yhteistyökumppaneille. Mielikuvat ohjaavat kuluttajien tekemiä valintoja ja siksi voidaan todeta yrityksissä tapahtuvien muutosten vaikuttavan myös asiakkaiden yrityksestä muodostamaan yrityskuvaan.
Kivikylän Kotipalvaamo on Rauman Lapissa, Huittisissa ja Säkylässä toimiva liha- ja siipikarjatuotteiden valmistukseen erikoistunut yritys. Tuotteita valmistetaan kaikissa kolmessa yksikössä. Kivikylän tuotteita myydään heidän omissa tehtaanmyymälöissään, myymäläautoissa ympäri Suomea sekä useissa elintarvikkeita myyvissä kaupoissa. Lisäksi neljässä S-marketissa on Kivikylän oma palvelutiski.
Teoriaosuudessa käsiteltiin yrityksen sijaintiin liittyviä tekijöitä. Lähiruoka on oleellinen osa opinnäytetyön aihetta. Elintarvikkeen kotimaisuus on edellytys lähiruoka-termin käyttämiselle. Teoriaosuudessa kotimaisuus huomioitiin kotimaisten elintarvikkeiden tunnistettavuuteen ja turvallisuuteen liittyvillä asioilla. Asiakkaiden valinnat perustuvat heidän yrityksestä saamiinsa mielikuviin. Yrityskuvaan liittyvässä teoriaosuudessa käsiteltiin mielikuvien ja brändin vaikutuksia asiakkaiden ostopäätöksissä.
Opinnäytetyön tutkimusosassa tehtiin kvalitatiivinen teemahaastattelu. Haastatteluissa haettiin vastauksia kolmesta eri teemasta kolmelta toimeksiantajan yritysasiakkaalta. Valituissa teemoissa käsiteltiin tavarantoimittajan valintaan liittyviä asioita, lähiruoan merkitystä sekä Kivikylää brändinä. Haastattelut toteutettiin elo-syyskuussa 2013.
Tutkimuksen tuloksena voidaan todeta, että asiakas haluaa paikallisia tuotteita asioidessaan ruokakaupassa. Asiakkaille paikallinen ruoka on lähiruokaa. Tuottaja-toimittajan sijainnilla on merkitystä loppuasiakkaalle ja siksi myös yhteistyökumppaneille. Mielikuvat ohjaavat kuluttajien tekemiä valintoja ja siksi voidaan todeta yrityksissä tapahtuvien muutosten vaikuttavan myös asiakkaiden yrityksestä muodostamaan yrityskuvaan.