S-Kiekon markkinointiviestinnän kehityssuunnitelma
Jaakkola, Mikko (2013)
Jaakkola, Mikko
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121020759
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121020759
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoitus oli kehittää jääkiekkoseura S-Kiekon yritysasiakkaisiin kohdistuvaa markkinointiviestintää. Opinnäytetyön ensimmäinen tavoite oli kertoa urheiluseuran brändin rakentamisesta. Opinnäytetyön toisena tavoitteena oli perehtyä urheiluseuran markkinointiviestintään.
Brändin rakentaminen alkaa perinpohjaisella analysoinnilla, jossa tarkastellaan asiakkaita ja yhteistyökumppaneita, kilpailijoita ja omaa yritystä. Tunnettuuden luomisella pidetään huoli, että brändi saadaan kaikkien tietoisuuteen. Haluttujen ominaisuuksien liittämisellä tuotteeseen luodaan brändille sielu. Urheiluseuran markkinointiviestinnän muotoja ovat mainonta, suoramainonta, täydentävä mainonta, myyntityö ja myynninedistäminen. Kohderyhmien analysoinnilla selvitetään minkälaisia kuka tuotteita ostaa, miksi ostaa, milloin ostaa ja kuinka paljon.
Yritysasiakkaisiin kohdistuvan markkinointiviestinnän teki S-Kiekon kannalta hankalaksi se, että S-Kiekko ei ole tarpeeksi mielenkiintoinen yrityksille. S-Kiekko ei näy tarpeeksi mediassa, eikä sen ympärillä tapahdu pelien lisäksi paljoakaan. Brändin puuttuminen tekee yritysten lähestymisestä myös vaikeaa. Potentiaaliset yhteistyökumppanit eivät tiedä, mitä viestiä S-Kiekkoa tukemlla on mahdollista lähettää. S-Kiekko tuotteen mielenkiintoisuuden lisääminen ja brändin rakentaminen olivat mielestäni suurimmat kehityskohdat. Hyväntekeväisyyskampanja sopisi hyvin tulevaan brändiin, toisi mediahuomiota ja tekisi S-Kiekosta arvokkaamman yritysten näkökulmasta.
Brändin rakentaminen alkaa perinpohjaisella analysoinnilla, jossa tarkastellaan asiakkaita ja yhteistyökumppaneita, kilpailijoita ja omaa yritystä. Tunnettuuden luomisella pidetään huoli, että brändi saadaan kaikkien tietoisuuteen. Haluttujen ominaisuuksien liittämisellä tuotteeseen luodaan brändille sielu. Urheiluseuran markkinointiviestinnän muotoja ovat mainonta, suoramainonta, täydentävä mainonta, myyntityö ja myynninedistäminen. Kohderyhmien analysoinnilla selvitetään minkälaisia kuka tuotteita ostaa, miksi ostaa, milloin ostaa ja kuinka paljon.
Yritysasiakkaisiin kohdistuvan markkinointiviestinnän teki S-Kiekon kannalta hankalaksi se, että S-Kiekko ei ole tarpeeksi mielenkiintoinen yrityksille. S-Kiekko ei näy tarpeeksi mediassa, eikä sen ympärillä tapahdu pelien lisäksi paljoakaan. Brändin puuttuminen tekee yritysten lähestymisestä myös vaikeaa. Potentiaaliset yhteistyökumppanit eivät tiedä, mitä viestiä S-Kiekkoa tukemlla on mahdollista lähettää. S-Kiekko tuotteen mielenkiintoisuuden lisääminen ja brändin rakentaminen olivat mielestäni suurimmat kehityskohdat. Hyväntekeväisyyskampanja sopisi hyvin tulevaan brändiin, toisi mediahuomiota ja tekisi S-Kiekosta arvokkaamman yritysten näkökulmasta.