Modulaarinen lähestymistapa 3D-mobiilipelin kenttäsuunnitteluun
Siik, Ilkka (2013)
Siik, Ilkka
Tampereen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121821746
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121821746
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli tutkia ja soveltaa modulaarista lähestymistapaa mobiilipelin kenttäsuunnitteluun. Työn tavoitteena on tutkia mobiililaitteita kehitysalustana peligraafikon näkökulmasta sekä muodostaa käsitys mobiilialustan haasteista ja erityispiirteistä. Opinnäytetyön aikana kehitän prosesseja ja käytäntöjä, joiden avulla syntyy modulaarinen pelikenttä Dicework Gamesin ja 10tons Oy:n kaupalliseen fantasiamobiilipeliin nimeltä Trouserheart.
Tutkimusvaiheessa käyn läpi modulaarisen peligrafiikan prosesseja ja käytäntöjä. Lisäksi tutkin esimerkkien kautta modulaariselle kenttäsuunnittelulle ominaisia haasteita sekä tapoja niiden ratkaisemiseen. Pyrin antamaan myös vinkkejä käytännöllisten työkalujen sekä ohjelmistojen valintaan erityisesti indie-pelinkehittäjille.
Opinnäytetyön käytännön ja projektiosuutena käyn läpi mobiilipelikentän toteutusprosessin. Prosessi alkaa modulaaristen osien suunnittelusta sekä pelikentän konseptoinnista, jota seuraavat peliobjektien mallintaminen, teksturointi ja viimeistely. Lopuksi käyn läpi käytännöllisiä optimointiprosesseja sekä tekniikoita, joiden avulla grafiikan suorituskykyä parannetaan merkittävästi optimaalisen pelikokemuksen aikaansaamiseksi. Trouserheart voitti Unity Technologiesin ja Microsoftin järjestämän pelinkehityskilpailun ensimmäisen palkinnon pian pelin julkaisun jälkeen Marraskuussa 2013. Lisätietoja pelistä on osoitteessa http://www.trouserheart.com/.
Tutkimusvaiheessa käyn läpi modulaarisen peligrafiikan prosesseja ja käytäntöjä. Lisäksi tutkin esimerkkien kautta modulaariselle kenttäsuunnittelulle ominaisia haasteita sekä tapoja niiden ratkaisemiseen. Pyrin antamaan myös vinkkejä käytännöllisten työkalujen sekä ohjelmistojen valintaan erityisesti indie-pelinkehittäjille.
Opinnäytetyön käytännön ja projektiosuutena käyn läpi mobiilipelikentän toteutusprosessin. Prosessi alkaa modulaaristen osien suunnittelusta sekä pelikentän konseptoinnista, jota seuraavat peliobjektien mallintaminen, teksturointi ja viimeistely. Lopuksi käyn läpi käytännöllisiä optimointiprosesseja sekä tekniikoita, joiden avulla grafiikan suorituskykyä parannetaan merkittävästi optimaalisen pelikokemuksen aikaansaamiseksi. Trouserheart voitti Unity Technologiesin ja Microsoftin järjestämän pelinkehityskilpailun ensimmäisen palkinnon pian pelin julkaisun jälkeen Marraskuussa 2013. Lisätietoja pelistä on osoitteessa http://www.trouserheart.com/.