Käsikirjoitus lyhytelokuvan työkaluna
Aliranta, Mikko (2013)
Aliranta, Mikko
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121821802
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121821802
Tiivistelmä
Tässä toiminnallisessa opinnäytetyössä tutkitaan dokumentaarisen ja fiktiivisen lyhytelokuvan eroja ja yhtäläisyyksiä ohjaajakäsikirjoittajan näkökulmasta.
Työssä käsitellään aihetta erityisesti käsikirjoittajan silmin ja käydään läpi erilaisia käsikirjoittamisen työprosesseja, ja miten nämä työprosessit heijastuvat muihin työryhmän rooleihin. Kirjallisen osion tukena käytän kahta teososion lyhytelokuvan käsikirjoitusta, kokemuksia projekteista ja alan kirjallisuutta.
Työn alun teoriaosuudessa käsitellään käsikirjoittamista teknisesti ja lopuksi esitetään Peti-lyhytdokumentin ja fiktiivisen Noises of the worms -lyhytelokuvan käsikirjoitukset alun ideasta valmiiseen lopputulokseen. Samalla käsitellään esimerkki lyhytelokuvien samankaltaisuuksia ja eroavaisuuksia, ja miten nämä erilaiset työvaiheet heijastuvat lyhytelokuvan käsikirjoittamiseen yleisesti.
Kirjoittaja pyrkii antamaa lyhytelokuvan tekijöille ja elokuva-alaa opiskeleville selkeät työkalut, joilla tekijä pystyy ymmärtämään sisällöllisiä kokonaisuuksia ja käsikirjoittamaan ammattimaisia lyhytelokuva tuotantoja. Tarkoitukseni on korostaa tekijän luovuutta ja hyvin suunniteltujen käsikirjoitusten merkitystä lyhytelokuvien käsikirjoittamisessa genrestä riippumatta.
Työssä käsitellään aihetta erityisesti käsikirjoittajan silmin ja käydään läpi erilaisia käsikirjoittamisen työprosesseja, ja miten nämä työprosessit heijastuvat muihin työryhmän rooleihin. Kirjallisen osion tukena käytän kahta teososion lyhytelokuvan käsikirjoitusta, kokemuksia projekteista ja alan kirjallisuutta.
Työn alun teoriaosuudessa käsitellään käsikirjoittamista teknisesti ja lopuksi esitetään Peti-lyhytdokumentin ja fiktiivisen Noises of the worms -lyhytelokuvan käsikirjoitukset alun ideasta valmiiseen lopputulokseen. Samalla käsitellään esimerkki lyhytelokuvien samankaltaisuuksia ja eroavaisuuksia, ja miten nämä erilaiset työvaiheet heijastuvat lyhytelokuvan käsikirjoittamiseen yleisesti.
Kirjoittaja pyrkii antamaa lyhytelokuvan tekijöille ja elokuva-alaa opiskeleville selkeät työkalut, joilla tekijä pystyy ymmärtämään sisällöllisiä kokonaisuuksia ja käsikirjoittamaan ammattimaisia lyhytelokuva tuotantoja. Tarkoitukseni on korostaa tekijän luovuutta ja hyvin suunniteltujen käsikirjoitusten merkitystä lyhytelokuvien käsikirjoittamisessa genrestä riippumatta.