Konseptista 3D:ksi : videopelihahmojen suunnittelu ja toteutus
Leino, Ilkka (2013)
Leino, Ilkka
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120319686
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120319686
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee videopelihahmojen suunnittelun ja toteutuksen prosessia käytännön näkökulmasta. Tekstissä keskitytään tietokone- ja konsolipeleihin soveltuvien tyyliteltyjen ja korkearesoluutioisten 3D -hahmojen luontiin.
Teoriaosuudessa tutkitaan hyvän videopelihahmon suunnitteluun, konseptitaiteeseen, mallinnukseen ja teksturointiin liittyviä hyviä käytäntöjä. Prosessin eri vaiheista kerrotaan yleisellä tasolla, koska hahmonluontiin sovellettavat periaatteet ovat tärkeämpiä kuin yksittäisten työkalujen hallinta.
Opinnäytteen lopussa tätä käsiteltyä teoriaa sovellettiin käytäntöön kuvitteellisen eläimen ja ihmishahmon suunnittelussa. Projektiosuudessa puitiin erilaisia hahmonluonnissa vastaan tulevia tarinallisia, suunnittelullisia ja teknisiä ongelmia ja sitä kuinka nämä voidaan onnistuneesti ratkaista. Projektiosuus päättyi valmiin ja teksturoidun 3D -hahmon esittämiseen.
Teoriaosuudessa tutkitaan hyvän videopelihahmon suunnitteluun, konseptitaiteeseen, mallinnukseen ja teksturointiin liittyviä hyviä käytäntöjä. Prosessin eri vaiheista kerrotaan yleisellä tasolla, koska hahmonluontiin sovellettavat periaatteet ovat tärkeämpiä kuin yksittäisten työkalujen hallinta.
Opinnäytteen lopussa tätä käsiteltyä teoriaa sovellettiin käytäntöön kuvitteellisen eläimen ja ihmishahmon suunnittelussa. Projektiosuudessa puitiin erilaisia hahmonluonnissa vastaan tulevia tarinallisia, suunnittelullisia ja teknisiä ongelmia ja sitä kuinka nämä voidaan onnistuneesti ratkaista. Projektiosuus päättyi valmiin ja teksturoidun 3D -hahmon esittämiseen.