Vuorovaikutustaidot yhteiskehittämisen fasilitoinnissa
Häkkinen, Mikko; Latva-Korpela, Irene (2021)
Häkkinen, Mikko
Latva-Korpela, Irene
Laurea-ammattikorkeakoulu
2021
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202201121221
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202201121221
Tiivistelmä
Vuorovaikutustaidot ovat yhteiskehittämisen fasilitaattorin kriittinen menestystekijä. Kuvaamme tässä artikkelissa omiin kokemuksiimme ja kirjallisuuteen perustuen fasilitaattorin keskeisiä taitoja yhteiskehittämistoiminnassa. Keskitymme fasilitoinnissa tarvittaviin vuorovaikutustaitoihin
erityisesti pienryhmässä tapahtuvan yhteiskehittämisen näkökulmasta. Pienryhmällä tarkoitamme neljästä kahdeksaan henkilön ryhmää. Fasilitoinnin yhteydessä vuorovaikutus ymmärretään tavoitteellisena ihmisten välisenä toimintana, joka mahdollistaa yhteiskehittämiseen osallistuvien osaamisen ja luovuuden parhaan mahdollisen esille saamisen.
Tässä artikkelissa tarkoitamme yhteiskehittämisellä sosiaalista ja tavoitteellista luomisprosessia, joka liittyytuotteen tai palvelun kehittämiseen (ks. Leask ym. 2019). Mielestämme jokainen yhteiskehittämistä fasilitoiva tarvitsee hyviä vuorovaikutustaitoja ja näissä taidoissa voimme kehittyä jatkuvasti. Tämän artikkelin tarkoitus on kutsua lukija reflektiiviseen pohdintaan ja tukea vuorovaikutustaitojen jatkuvassa kehittämisessä.
erityisesti pienryhmässä tapahtuvan yhteiskehittämisen näkökulmasta. Pienryhmällä tarkoitamme neljästä kahdeksaan henkilön ryhmää. Fasilitoinnin yhteydessä vuorovaikutus ymmärretään tavoitteellisena ihmisten välisenä toimintana, joka mahdollistaa yhteiskehittämiseen osallistuvien osaamisen ja luovuuden parhaan mahdollisen esille saamisen.
Tässä artikkelissa tarkoitamme yhteiskehittämisellä sosiaalista ja tavoitteellista luomisprosessia, joka liittyytuotteen tai palvelun kehittämiseen (ks. Leask ym. 2019). Mielestämme jokainen yhteiskehittämistä fasilitoiva tarvitsee hyviä vuorovaikutustaitoja ja näissä taidoissa voimme kehittyä jatkuvasti. Tämän artikkelin tarkoitus on kutsua lukija reflektiiviseen pohdintaan ja tukea vuorovaikutustaitojen jatkuvassa kehittämisessä.