Startup-yrityksestä kannattavaksi liiketoiminnaksi : Suomalaisen startup-yrityksen myyntikulttuurin avaintekijät
Lehmus, Sami (2013)
Lehmus, Sami
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013122022029
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013122022029
Tiivistelmä
Startup-yritysten myyntikulttuurin neljä avaintekijää ovat myyntihenkilöstön rekrytointi, myynnin johtaminen, palkkiot ja kannustimet sekä koko yrityksen mukana oleminen myyntiprosessissa.
Avaintekijät löytyivät kirjallisuudesta sekä tehtyjen esihaastatteluiden avulla. Tutkimuksen näkökulman löytämiseksi haastateltiin viisi useiden startup-yritysten parissa työskennellyttä asiantuntijaa.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia myyntikulttuuria ja sen rakentamista suomalaisissa startup-yrityksissä. Aihetta supistettiin rajaamalla tutkimus neljään avaintekijään. Opinnäytetyössä tutkittiin määrällisen tutkimuksen avulla mitten edellä mainitut avaintekijät toteutuvat yrityksissä. Tutkimukseen osallistui 16 yritystä. Kysely toteutettiin sähköisenä.
Tutkimuksen tuloksena saatiin selville, että neljästä kulmakivestä kolme ovat startup-yrityksissä tärkeitä elementtejä myyntikultuurin rakentamisessa. Tuloksena saatiin myös selkeä kehityskohde startup-yrityksiin, joka on myynnin johtaminen.
Avaintekijät löytyivät kirjallisuudesta sekä tehtyjen esihaastatteluiden avulla. Tutkimuksen näkökulman löytämiseksi haastateltiin viisi useiden startup-yritysten parissa työskennellyttä asiantuntijaa.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia myyntikulttuuria ja sen rakentamista suomalaisissa startup-yrityksissä. Aihetta supistettiin rajaamalla tutkimus neljään avaintekijään. Opinnäytetyössä tutkittiin määrällisen tutkimuksen avulla mitten edellä mainitut avaintekijät toteutuvat yrityksissä. Tutkimukseen osallistui 16 yritystä. Kysely toteutettiin sähköisenä.
Tutkimuksen tuloksena saatiin selville, että neljästä kulmakivestä kolme ovat startup-yrityksissä tärkeitä elementtejä myyntikultuurin rakentamisessa. Tuloksena saatiin myös selkeä kehityskohde startup-yrityksiin, joka on myynnin johtaminen.