Merenkulun tukilait Suomessa
Korhonen, Tatu (2012)
Korhonen, Tatu
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2012
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201401151384
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201401151384
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on valtiovallan tuki merenkululle ja varustamoelinkeinolle,jota on toteutettu lähinnä verotusta koskevan lainsäädännön keinoin. Kansainväliseen kilpailuun ja suhdannevaihteluihin vastaaminen, huoltovarmuus sekä oman talvimerenkulkuun soveliaan kauppalaivaston luominen ja ylläpito on ollut tavoitteena koko sotien jälkeisen ajan. Erilaiset veronhuojennuslait ovat ohjanneet merenkulkuelinkeinomme ja sen Suomen lipun alla purjehtivan aluskannan kehitystä. Tavoitteet eivät aina ole olleet yhteneväiset, koska maailma ja sen globaali merenkulku ovat muuttuneet ja muuttuvat edelleen meistä riippumatta.
Merenkulun hallinnon ja liike-elämän päättäjien on tunnettava tämän elinkeinon & liikennemuodon lainalaisuudet ja vaikeasti ennustettavat kansainväliset muutostekijät. Ainoastaan tuntemalla menneisyyttä voi edes auttavasti yrittää ennustaa tulevaa. Siksi tässä opinnäytetyössä käsitellään kaikki merenkulun tukilait aina uusimpaan tonnistoverolakiin, joka hyväksyttiin vuoden 2012 alussa, ja jonka maamme kauppalaivastolle antama piristysruiske vaikuttaa ilmeiseltä. Tutkimustyö on tehty soveltamalla kvalitatiivista eli laadullista tutkimusmetodiikkaa. Lähdeaineistona on käytetty paljolti lakiesitysten perusteluja sekä erilaisia lehtikirjoituksia, jotka heijastelevat aikalaismielipiteitä kulloisenkin tukilain tarpeellisuudesta. Pelkät lakitekstit ja ei-lainoppineen maallikon analysoinnit niistä eivät palvelisi edellä mainittua käytännön tarvetta.
Merenkulun hallinnon ja liike-elämän päättäjien on tunnettava tämän elinkeinon & liikennemuodon lainalaisuudet ja vaikeasti ennustettavat kansainväliset muutostekijät. Ainoastaan tuntemalla menneisyyttä voi edes auttavasti yrittää ennustaa tulevaa. Siksi tässä opinnäytetyössä käsitellään kaikki merenkulun tukilait aina uusimpaan tonnistoverolakiin, joka hyväksyttiin vuoden 2012 alussa, ja jonka maamme kauppalaivastolle antama piristysruiske vaikuttaa ilmeiseltä. Tutkimustyö on tehty soveltamalla kvalitatiivista eli laadullista tutkimusmetodiikkaa. Lähdeaineistona on käytetty paljolti lakiesitysten perusteluja sekä erilaisia lehtikirjoituksia, jotka heijastelevat aikalaismielipiteitä kulloisenkin tukilain tarpeellisuudesta. Pelkät lakitekstit ja ei-lainoppineen maallikon analysoinnit niistä eivät palvelisi edellä mainittua käytännön tarvetta.