Methods of patient education on breast cancer patients : post treatment pain
Korhonen, Adeliina; Akindipe, Jumi; Kanyingi, Sarah (2013)
Korhonen, Adeliina
Akindipe, Jumi
Kanyingi, Sarah
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121821839
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121821839
Tiivistelmä
Rintasyöpähoidot aiheuttavat useimmille potilaille kipua ja siksi potilaiden on tärkeää saada kivun hoitoon ohjausta. Tehokas potilasohjaus on tarpeellista myös lyhyiden sairaalassaolojaksojen vuoksi. Tämän työn tarkoituksena on kuvata erilaisia potilasohjauksen menetelmiä koskien rintasyöpähoidon jälkeisiä kipuja. Tavoitteena on parantaa tämän potilasryhmän potilasohjausta.
Tässä työssä aikaisempaa tutkimustietoa haettiin CINAHL ja Medline tietokannoista. Valitut artikkelit (n = 7) analysoitiin sisällönanalyysin periaatteiden mukaisesti etsimällä vastausta tutkimuskysymykseen.
Tulokset osoittivat, että internet- ja tietokonepohjainen potilasohjaus, suullinen potilasohjaus, tukiryhmäohjaus, puhelinohjaus ja kirjallinen potilasohjaus ovat menetelmiä, joita käytetään rintasyöpäpotilaiden ohjauksessa hoidon jälkeen. Internetpohjainen potilasohjausta oli tutkittu eniten ja monet potilaat kokivat tämän menetelmän hyväksi.
Tämän työn tuloksia voidaan käyttää esimerkiksi sairaanhoitajakoulutuksessa opetettaessa potilasohjausmenetelmiä. Tuloksia voidaan hyödyntää myös käytännön hoitotyössä.
Tässä työssä aikaisempaa tutkimustietoa haettiin CINAHL ja Medline tietokannoista. Valitut artikkelit (n = 7) analysoitiin sisällönanalyysin periaatteiden mukaisesti etsimällä vastausta tutkimuskysymykseen.
Tulokset osoittivat, että internet- ja tietokonepohjainen potilasohjaus, suullinen potilasohjaus, tukiryhmäohjaus, puhelinohjaus ja kirjallinen potilasohjaus ovat menetelmiä, joita käytetään rintasyöpäpotilaiden ohjauksessa hoidon jälkeen. Internetpohjainen potilasohjausta oli tutkittu eniten ja monet potilaat kokivat tämän menetelmän hyväksi.
Tämän työn tuloksia voidaan käyttää esimerkiksi sairaanhoitajakoulutuksessa opetettaessa potilasohjausmenetelmiä. Tuloksia voidaan hyödyntää myös käytännön hoitotyössä.