Uusia Näkökulmia Teollisuustonttien Markkinointiin : Case: "Ysitien Sampo", Laukaan kunta
Nikamaa, Jussi; Leinonen, Lasse (2009)
Nikamaa, Jussi
Leinonen, Lasse
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201001141268
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201001141268
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli Laukaan Lievestuoreella sijaitsevan teollisuusalueen markkinointi. Työn tilaajana oli Laukaan kunnan Kaavoituksen ja maankäytön osasto. Tehtävänä oli keksiä uusia tapoja markkinoida teollisuustontteja. Kyseinen alue oli ollut kaavoitettuna teollisuustonteiksi jo pitkään, mutta varsinaista teollisuusaluetta ei vielä ollut syntynyt.
Markkinointityön tavoitteena oli lisätä alueen tunnettuutta ja löytää potentiaalisia yrityksiä muuttamaan alueelle. Projekti oli moniosainen. Työ aloitettiin ideoimalla raameja markkinoinnille. Alueelle luotiin Kalevala-henkinen nimi sekä siihen liittyvä teema ja tarina. Seuraavat työvaiheet olivat markkinointisuunnitelman laatiminen eli rajattujen asiakaskohderyhmien määrittäminen, markkinoinnin kanavaratkaisujen valitseminen, markkinointiviestinnän sisältö sekä markkinointimateriaalien suunnittelu. Edellä mainittujen markkinointitoimenpiteiden tarkoituksena oli asemoida kaavoitusalue positiivisella tavalla erilaiseksi kilpailijoihin nähden. Työn viimeinen vaihe oli asiakaskartoitus, joka suoritettiin puhelimitse tehtynä haastatteluna rajattuun kohderyhmään suunnattuna. Nämä segmentit sijaitsivat kolmen eri maakunnan alueella.
Markkinointisuunnitelman toteuttamisen tuloksena kyseinen kaavoitusalue sai mediahuomiota lehtiartikkeleiden muodossa ja herätti keskustelua Laukaan kunnan yrittäjien keskuudessa. Projektin lopuksi suoritetun asiakaskartoituksen tuloksena löydettiin muutamia potentiaalisia asiakkaita sekä havaittiin alueellisia eroavaisuuksia yritysten muutto- ja laajenemishalukkuudessa.
Markkinointityön tavoitteena oli lisätä alueen tunnettuutta ja löytää potentiaalisia yrityksiä muuttamaan alueelle. Projekti oli moniosainen. Työ aloitettiin ideoimalla raameja markkinoinnille. Alueelle luotiin Kalevala-henkinen nimi sekä siihen liittyvä teema ja tarina. Seuraavat työvaiheet olivat markkinointisuunnitelman laatiminen eli rajattujen asiakaskohderyhmien määrittäminen, markkinoinnin kanavaratkaisujen valitseminen, markkinointiviestinnän sisältö sekä markkinointimateriaalien suunnittelu. Edellä mainittujen markkinointitoimenpiteiden tarkoituksena oli asemoida kaavoitusalue positiivisella tavalla erilaiseksi kilpailijoihin nähden. Työn viimeinen vaihe oli asiakaskartoitus, joka suoritettiin puhelimitse tehtynä haastatteluna rajattuun kohderyhmään suunnattuna. Nämä segmentit sijaitsivat kolmen eri maakunnan alueella.
Markkinointisuunnitelman toteuttamisen tuloksena kyseinen kaavoitusalue sai mediahuomiota lehtiartikkeleiden muodossa ja herätti keskustelua Laukaan kunnan yrittäjien keskuudessa. Projektin lopuksi suoritetun asiakaskartoituksen tuloksena löydettiin muutamia potentiaalisia asiakkaita sekä havaittiin alueellisia eroavaisuuksia yritysten muutto- ja laajenemishalukkuudessa.