Crosskart-ajoneuvon etujousitusgeometrian suunnittelu ja muutostyö
Nieminen, Toni (2013)
Nieminen, Toni
Turun ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201401201526
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201401201526
Tiivistelmä
Tässä työssä tutkitaan Crosskart-ajoneuvon vanhaa etujousitusgeometriaa ja suunnitellaan täysin uusi etujousitusgeometria luettuun kirjallisuuteen perustuen. Ensiksi esitellään tutkimuksen kohteena oleva ajoneuvo, tämän jälkeen kerrotaan yleisistä alustageometriaan liittyvistä suureista ja niiden raja-arvoista kirjallisuuden perusteella. Seuraavaksi suunnitellaan täysin uusi ja erilainen etujousitusgeometria jo olemassa olevaan runkoon. Viimeiseksi verrataan vanhaa ja uutta mallia toisiinsa. Tavoitteena oli poistaa vanhassa kokoonpanossa ilmenneet ongelmat ja suunnitella vahvempi ja säätöjä omaavampi rakenne. Tutkimuksen kohteena on omavalmisteinen Crosskart-ajoneuvo, joka on nelipyöräinen putkirunkoinen omaan virkistyskäyttöön rakennettu ajoneuvo. Ajoneuvossa on kevyt ja tehokas 600-kuutioinen moottoripyörän moottori. Ajoneuvolla ei voi osallistua näihin ajoneuvoihin tarkoitettuihin kisoihin, koska se ei täytä minkään olemassa olevan kilpa-autoluokan sääntöjä. Tämän vuoksi muutoksia voitiin toteuttaa täysin vapaasti. Camber-muutoksen todettiin vanhassa kokoonpanossa muuttuvan positiiviseen suuntaan sisäänjouston aikana. Kirjallisuuteen pohjautuen suunta on väärä, joten uuteen kokoonpanoon tämä muutettiin päin vastaisesti toimivaksi. Vanhassa kokoonpanossa aurauskulmamuutos on hyvin suuri, joten uuteen kokoonpanoon tämä pitäisi saada mahdollisimman pieneksi.