Terveydenhoitajien näkökulmia alakouluikäisten ravitsemukseen, liikuntaan ja uneen
Kananen, Eeva; Poutanen, Sini Pilvi (2013)
Kananen, Eeva
Poutanen, Sini Pilvi
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201401211590
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201401211590
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää alakouluikäisten lasten terveyskäyttäytymistä ja siihen vaikuttavia tekijöitä, erityisesti ravinnon, liikunnan ja unen vaikutusta terveydenhoitajan näkökulmasta. Tutkimuksen tarkoituksena oli saada selville millaisia keinoja ja menetelmiä terveydenhoitajat käyttävät työssään alakouluikäisten terveyskäyttäytymiseen puuttumisessa.
Tutkimuksessa käytettiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Tutkittavat työskentelevät eri kuntien terveyskeskuksissa Keski-Suomen seututerveyskeskuksessa, joten laadullinen kyselylomaketutkimus soveltui hyvin hajallaan olevan joukon tutkimiseen. Tutkimus toteutettiin sähköisen kyselylomakkeen avulla lokakuussa 2013. Vastauksia saatiin seitsemän kappaletta.
Terveydenhoitajilta saamiemme vastausten perusteella jokainen heistä kohtaa työssään ongelmia alakoululaisten ravitsemuksen, liikunnan ja unen suhteen. Tutkimustuloksissa korostui vanhempien ja perheen roolin merkitys terveyskäyttäytymisen muutoksessa. Myös motivaatiolla on suuri merkitys tulosten aikaansaamiseksi, jotta muutokset terveyskäyttäytymisessä olisivat pysyviä, on ne tehtävä vähitellen. Terveydenhoitajien käytössä yleisimmin esiintyviä terveydenedistämisen menetelmiä olivat Neuvokas perhe-menetelmä sekä erilaisten päiväkirjojen täyttäminen ja niiden analysointi yhdessä perheen kanssa.
Mahdollisessa jatkotutkimuksessa voisi syventää jotakin käsittelemäämme terveyskäyttäytymisen teemaa tai tutkia uusia terveyskäyttäytymiseen vaikuttavia tekijöitä, kuten ruutuaikaa tai päihteitä. Yhtenä jatkotutkimusaiheena voisi myös olla vertailu alakouluikäisten ja yläkouluikäisten terveyskäyttäytymisestä.
Tutkimuksessa käytettiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Tutkittavat työskentelevät eri kuntien terveyskeskuksissa Keski-Suomen seututerveyskeskuksessa, joten laadullinen kyselylomaketutkimus soveltui hyvin hajallaan olevan joukon tutkimiseen. Tutkimus toteutettiin sähköisen kyselylomakkeen avulla lokakuussa 2013. Vastauksia saatiin seitsemän kappaletta.
Terveydenhoitajilta saamiemme vastausten perusteella jokainen heistä kohtaa työssään ongelmia alakoululaisten ravitsemuksen, liikunnan ja unen suhteen. Tutkimustuloksissa korostui vanhempien ja perheen roolin merkitys terveyskäyttäytymisen muutoksessa. Myös motivaatiolla on suuri merkitys tulosten aikaansaamiseksi, jotta muutokset terveyskäyttäytymisessä olisivat pysyviä, on ne tehtävä vähitellen. Terveydenhoitajien käytössä yleisimmin esiintyviä terveydenedistämisen menetelmiä olivat Neuvokas perhe-menetelmä sekä erilaisten päiväkirjojen täyttäminen ja niiden analysointi yhdessä perheen kanssa.
Mahdollisessa jatkotutkimuksessa voisi syventää jotakin käsittelemäämme terveyskäyttäytymisen teemaa tai tutkia uusia terveyskäyttäytymiseen vaikuttavia tekijöitä, kuten ruutuaikaa tai päihteitä. Yhtenä jatkotutkimusaiheena voisi myös olla vertailu alakouluikäisten ja yläkouluikäisten terveyskäyttäytymisestä.