Sisäisen viestinnän kehittäminen osana parempia kampanjatoteutuksia : Case: Nike Finland Oy
Kankkunen, Eeva (2014)
Kankkunen, Eeva
Laurea-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201401181509
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201401181509
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tehtiin Nike Finland Oy:lle, ja sen aiheena oli sisäisen viestinnän kehittäminen osana parempia kampanjatoteutuksia.
Nike Finland Oy on maailman tunnetuimman urheilubrändin Niken Suomen organisaatio, ja tällä hetkellä se on toisena vastaavien tuotteiden valmistajana Suomen markkinoilla. Yritys tunnetaan niin Suomessa kuin maailmallakin kuuluisasta ja uniikista Niken logosta, ja sloganista ”Just do it”.
Koska yritys on aina enemmän kuin pelkästään sen hyvä yritysimago, kilpailuetuna tulee nähdä sisäisen viestinnän merkitys kampanjoiden suunnittelussa. Nike Finlandilla haluttiin lähteä tutkimaan sisäisen viestinnän nykytilaa ja mahdollista parannusta, koska tietyn asiakkaan kanssa aikaisemmin toteutetut kampanjatoteutukset eivät olleet onnistuneet aina toivotulla tavalla. Tavoitteena tässä työssä oli löytää sisäisen viestinnän ongelmakohdat Nike Finlandin projektior-ganisaation sisällä, ja löytää mahdollinen parannusehdotus tulevien kampanjoiden onnistumiseksi.
Tutkimusmenetelmänä tässä tutkimuksessa käytettiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää, ja haastattelumuodoksi valittiin teemahaastattelut. Haastatteluiden kohderyhmä oli Nike Finlandin sisällä toimivan projektityöryhmän jäsenet, ja haastatteluilla selvitettiin sisäisen viestinnän ongelmia ja haasteita, joita oli koettu aikaisemmin toteutetuissa kampanjatoteutuksissa projektiryhmän jäsenten välillä. Haastatteluvastauksia tutkimuksessa tuki vuonna 2012 yrityksessä toteutettu lomakekyselytutkimus, joka käsitteli koko Nike Finland Oy:n sisäisen viestinnän tilaa sillä hetkellä.
Tutkimuksella saatiin tietoa projektiryhmän sisällä vallinneista viestinnän ongelmakohdista, ja sisäisen viestinnän parantamiseen tullaan panostamaan tulevaisuudessa paremmalla tiedot-tamisella, jota tullaan hoitamaan tässä työssä parannusehdotuksena olevan virtuaalisen työalustan avulla.
Nike Finland Oy on maailman tunnetuimman urheilubrändin Niken Suomen organisaatio, ja tällä hetkellä se on toisena vastaavien tuotteiden valmistajana Suomen markkinoilla. Yritys tunnetaan niin Suomessa kuin maailmallakin kuuluisasta ja uniikista Niken logosta, ja sloganista ”Just do it”.
Koska yritys on aina enemmän kuin pelkästään sen hyvä yritysimago, kilpailuetuna tulee nähdä sisäisen viestinnän merkitys kampanjoiden suunnittelussa. Nike Finlandilla haluttiin lähteä tutkimaan sisäisen viestinnän nykytilaa ja mahdollista parannusta, koska tietyn asiakkaan kanssa aikaisemmin toteutetut kampanjatoteutukset eivät olleet onnistuneet aina toivotulla tavalla. Tavoitteena tässä työssä oli löytää sisäisen viestinnän ongelmakohdat Nike Finlandin projektior-ganisaation sisällä, ja löytää mahdollinen parannusehdotus tulevien kampanjoiden onnistumiseksi.
Tutkimusmenetelmänä tässä tutkimuksessa käytettiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää, ja haastattelumuodoksi valittiin teemahaastattelut. Haastatteluiden kohderyhmä oli Nike Finlandin sisällä toimivan projektityöryhmän jäsenet, ja haastatteluilla selvitettiin sisäisen viestinnän ongelmia ja haasteita, joita oli koettu aikaisemmin toteutetuissa kampanjatoteutuksissa projektiryhmän jäsenten välillä. Haastatteluvastauksia tutkimuksessa tuki vuonna 2012 yrityksessä toteutettu lomakekyselytutkimus, joka käsitteli koko Nike Finland Oy:n sisäisen viestinnän tilaa sillä hetkellä.
Tutkimuksella saatiin tietoa projektiryhmän sisällä vallinneista viestinnän ongelmakohdista, ja sisäisen viestinnän parantamiseen tullaan panostamaan tulevaisuudessa paremmalla tiedot-tamisella, jota tullaan hoitamaan tässä työssä parannusehdotuksena olevan virtuaalisen työalustan avulla.