Kehittyvä etäopetus instrumenttiopinnoissa : tapaustutkimus SASKY koulutuskuntayhtymän Ylä-Satakunnan musiikkiopistossa 2021
Koppanen, Ville (2022)
Koppanen, Ville
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202202212691
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202202212691
Tiivistelmä
Vuoden 2020 alkukeväänä maailmalla siirryttiin COVID-19-pandemiasta johtuen laajasti etätöihin ja -opetukseen. Ylä-Satakunnan musiikkiopistossa siirryttiin ensimmäisen kerran etäopetukseen 23.3.2020. Musiikkiopiston oppilaille ja opettajille hankittiin nykyaikaiset etäopetusvälineet, jotta pystyttiin turvaamaan harrastuksen jatkuvuus sekä laadukas etäopetus. Opinnäytetyössä toteutettiin kysely keväällä 2021, jonka tarkoituksena oli selvittää musiikkiopiston oppilaiden ja heidän huoltajiensa asiakastyytyväisyyttä sekä mielipidemittauksen avulla saada palautetta instrumentin etäopetuksesta. Opinnäytetyön keskeisimmät tutkimusongelmat olivat: Mikä on Ylä-Satakunnan musiikkiopiston oppilaiden ja heidän huoltajiensa asiakastyytyväisyys tällä hetkellä? Millä tavoin instrumentin etäopetus on toteutunut ennen COVID-19-pandemiaa ja sen aikana? Mitä instrumentin etäopetukselta toivotaan tulevaisuudessa?
Ylä-Satakunnan musiikkiopistossa toteutetusta kyselystä kävi ilmi, että asiakastyytyväisyys oli pysynyt liki samana, kun verrataan vuoden 2015 ja 2021 kyselyiden tuloksia. Eniten muutosta toivottiin kommunikointiin oppilaiden, vanhempien ja opettajien välille sekä asiakasmaksujen suuruuteen. Kansainvälisistä lähteistä kävi ilmi, että instrumentin etäopetuksessa on haasteita, jotka yhdistivät kaikkia tutkimustuloksia. Osalle oppilaista etäopetus toimi erittäin hyvin ja osalle ei yhtään. Vaikka laitteet ja välineet olivat kunnossa etäopetusta ajatellen, oppilaat ja opettajat eivät kuitenkaan kokeneet saaneensa ollenkaan tai riittävästi siihen ohjausta. Instrumentin etäopetuksen tulevaisuuden osalta odotukset olivat eriäviä.
Kansainvälinen tutkimustulos ja osittain tämä työ vahvistavat ymmärrystä instrumentin etäopetuksen mahdollisuuksista ja haasteista. Tutkimustuloksia voidaan hyödyntää Ylä-Satakunnan musiikkiopiston asiakastyytyväisyyden parantamisessa ja instrumentin etäopetuksen kehittämisessä.
Ylä-Satakunnan musiikkiopistossa toteutetusta kyselystä kävi ilmi, että asiakastyytyväisyys oli pysynyt liki samana, kun verrataan vuoden 2015 ja 2021 kyselyiden tuloksia. Eniten muutosta toivottiin kommunikointiin oppilaiden, vanhempien ja opettajien välille sekä asiakasmaksujen suuruuteen. Kansainvälisistä lähteistä kävi ilmi, että instrumentin etäopetuksessa on haasteita, jotka yhdistivät kaikkia tutkimustuloksia. Osalle oppilaista etäopetus toimi erittäin hyvin ja osalle ei yhtään. Vaikka laitteet ja välineet olivat kunnossa etäopetusta ajatellen, oppilaat ja opettajat eivät kuitenkaan kokeneet saaneensa ollenkaan tai riittävästi siihen ohjausta. Instrumentin etäopetuksen tulevaisuuden osalta odotukset olivat eriäviä.
Kansainvälinen tutkimustulos ja osittain tämä työ vahvistavat ymmärrystä instrumentin etäopetuksen mahdollisuuksista ja haasteista. Tutkimustuloksia voidaan hyödyntää Ylä-Satakunnan musiikkiopiston asiakastyytyväisyyden parantamisessa ja instrumentin etäopetuksen kehittämisessä.