Ammatillisen henkilöbrändin merkitys työnhaussa
Ylä-Uotila, Mari (2014)
Ylä-Uotila, Mari
Lahden ammattikorkeakoulu
2014

Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201402041995
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201402041995
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee työnhaun keinoja ja ammatillisen henkilöbrändin merkitystä työnhaussa. Työn tavoitteena on selvittää, mihin asioihin työnhakijan kannattaa kiinnittää huomiota töitä hakiessaan ja mikä merkitys ammatillisella henkilöbrändillä on työnhaussa. Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä ura- ja rekrytointialan yrityksen Uranus Oy:n kanssa.
Työ on jaettu kahteen osaan. Ensin aihetta käsitellään siitä kirjoitetun tiedon pohjalta. Tietoperusta on koottu muun muassa rekrytointeja ja henkilöbrändejä käsittelevästä kirjallisuudesta. Lisäksi lähteinä on käytetty asiantuntijoiden blogeja ja haastatteluja sekä erilaisia artikkeleja aiheesta. Työn tutkimuksellinen osio tehtiin kvalitatiivisena, laadullisena haastattelututkimuksena, jossa haastateltiin seitsemää eri alojen rekrytoinnin ammattilaista. Teemahaastattelut tehtiin aikavälillä 19.11.–5.12.2013 ja niiden runko koottiin työn teoriaosuudessa esiintyneiden aiheiden pohjalta.
Tutkimuksen tuloksien mukaan työnhaussa menestymisen lähtökohta on, että työnhakija osaa paketoida osaamisensa ja persoonansa selkeästi ja kiinnostavasti hakemukseen. Lisäksi työnhakijoiden yhteydenoton merkitystä painotettiin ja työhakijoita kehotettiin käyttämään resurssejaan myös oman verkoston rakentamiseen, sosiaaliseen mediaan ja tilaisuuksiin, joissa työnhakija voi osoittaa työnantajalle omia vahvuuksiaan. Sosiaalisen median kanavista erityisesti LinkedIn todettiin hyväksi paikaksi antaa itsestään lisätietoja ja parantaa työnhakijanäkyvyyttään. Tutkimuksen tulosten perusteella voi myös päätellä, ettei työnhakijasta löytyviä Internetin hakutuloksia pidä vähätellä, sillä työnhakija ei voi koskaan tietää tutustuuko työnantaja niihin rekrytointiprosessin aikana.
Tulosten perusteella voidaan todeta, että hallitulla ammatillisella henkilöbrändillä voi vaikuttaa positiivisesti työnhakijan mahdollisuuksiin päästä haastatteluun ja tulla valituksi. Kaiken tämän edellytys on, että työnhakija tunnistaa omat vahvuutensa ja heikkoutensa sekä osaa ja myös uskaltaa viestiä niistä eteenpäin. Hyvällä itsetunnolla ja vahvalla esiintymisellä voi voittaa monta muuta hakijaa. Parhaat tavat saada töitä ja erottua positiivisesti ovat aina riippuvaisia kohdeyrityksessä vallitsevasta yrityskulttuurista ja sen toimintatavoista. Brändin rakentaminen ei yksin riitä, sillä onnistunut työnhaku vaatii aina myös tarkempaa yrityksiin tutustumista.
Työ on jaettu kahteen osaan. Ensin aihetta käsitellään siitä kirjoitetun tiedon pohjalta. Tietoperusta on koottu muun muassa rekrytointeja ja henkilöbrändejä käsittelevästä kirjallisuudesta. Lisäksi lähteinä on käytetty asiantuntijoiden blogeja ja haastatteluja sekä erilaisia artikkeleja aiheesta. Työn tutkimuksellinen osio tehtiin kvalitatiivisena, laadullisena haastattelututkimuksena, jossa haastateltiin seitsemää eri alojen rekrytoinnin ammattilaista. Teemahaastattelut tehtiin aikavälillä 19.11.–5.12.2013 ja niiden runko koottiin työn teoriaosuudessa esiintyneiden aiheiden pohjalta.
Tutkimuksen tuloksien mukaan työnhaussa menestymisen lähtökohta on, että työnhakija osaa paketoida osaamisensa ja persoonansa selkeästi ja kiinnostavasti hakemukseen. Lisäksi työnhakijoiden yhteydenoton merkitystä painotettiin ja työhakijoita kehotettiin käyttämään resurssejaan myös oman verkoston rakentamiseen, sosiaaliseen mediaan ja tilaisuuksiin, joissa työnhakija voi osoittaa työnantajalle omia vahvuuksiaan. Sosiaalisen median kanavista erityisesti LinkedIn todettiin hyväksi paikaksi antaa itsestään lisätietoja ja parantaa työnhakijanäkyvyyttään. Tutkimuksen tulosten perusteella voi myös päätellä, ettei työnhakijasta löytyviä Internetin hakutuloksia pidä vähätellä, sillä työnhakija ei voi koskaan tietää tutustuuko työnantaja niihin rekrytointiprosessin aikana.
Tulosten perusteella voidaan todeta, että hallitulla ammatillisella henkilöbrändillä voi vaikuttaa positiivisesti työnhakijan mahdollisuuksiin päästä haastatteluun ja tulla valituksi. Kaiken tämän edellytys on, että työnhakija tunnistaa omat vahvuutensa ja heikkoutensa sekä osaa ja myös uskaltaa viestiä niistä eteenpäin. Hyvällä itsetunnolla ja vahvalla esiintymisellä voi voittaa monta muuta hakijaa. Parhaat tavat saada töitä ja erottua positiivisesti ovat aina riippuvaisia kohdeyrityksessä vallitsevasta yrityskulttuurista ja sen toimintatavoista. Brändin rakentaminen ei yksin riitä, sillä onnistunut työnhaku vaatii aina myös tarkempaa yrityksiin tutustumista.