”BÄNDISOITTO ON KIVAA SIKS, KU SE SUJUU NII HYVI” : Soittomotivaatioon vaikuttavat tekijät musiikkiluokan bändiopetuksessa
Honkanen, Heikki (2014)
Honkanen, Heikki
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201402112199
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201402112199
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin kahdeksasluokkalaisten motivaatiota bändisoittoa kohtaan. Tutkimus tehtiin joensuulaisen yläkoulun musiikkiluokan oppilaille verkkokyselynä, ja tavoitteena oli selvittää, onko musiikkiluokan oppilailla motivaatiota bändisoittoon koulussa ja sen ulkopuolella. Lisäksi tutkittiin ryhmän ja opettajan vaikutusta motivaatioon.
Tutkimuksessa kävi ilmi, että musiikki on oppilaille mielekäs oppiaine, mikä selittyy harrastuneisuudella: valtaosa tutkimusryhmän nuorista käy koulun ulkopuolella soittotunneilla ja on valinnut musiikkiluokan vapaaehtoisesti. Kyselyn perusteella oppilailla on kyllä motivaatiota bändisoittoon, mutta se rajoittuu pääasiassa kouluun. Bändisoittoon motivoi erityisesti se, jos oppilaat pääsevät itse vaikuttamaan musiikintunneilla soitettaviin kappaleisiin.
Tutkimuksen mukaan ryhmällä on oppilaiden soittomotivaatioon positiivinen vaikutus: ikäryhmälle tyypillistä sosiaalista vertailua ei musiikintunneilla esiinny, vaan yhteinen päämäärä ja muilta saatu kannustus innostavat soittamaan, ja nuoret luottavat omiin kykyihinsä. Opettajan rooli motivoinnissa nähtiin ennen kaikkea kannustajana, ja nuoret haluavat saada opettajalta palautetta ja kehittyä soittajina.
Tutkimuksessa kävi ilmi, että musiikki on oppilaille mielekäs oppiaine, mikä selittyy harrastuneisuudella: valtaosa tutkimusryhmän nuorista käy koulun ulkopuolella soittotunneilla ja on valinnut musiikkiluokan vapaaehtoisesti. Kyselyn perusteella oppilailla on kyllä motivaatiota bändisoittoon, mutta se rajoittuu pääasiassa kouluun. Bändisoittoon motivoi erityisesti se, jos oppilaat pääsevät itse vaikuttamaan musiikintunneilla soitettaviin kappaleisiin.
Tutkimuksen mukaan ryhmällä on oppilaiden soittomotivaatioon positiivinen vaikutus: ikäryhmälle tyypillistä sosiaalista vertailua ei musiikintunneilla esiinny, vaan yhteinen päämäärä ja muilta saatu kannustus innostavat soittamaan, ja nuoret luottavat omiin kykyihinsä. Opettajan rooli motivoinnissa nähtiin ennen kaikkea kannustajana, ja nuoret haluavat saada opettajalta palautetta ja kehittyä soittajina.