Ravien etäseuraamisen konsepti
Kuikka, Paula (2022)
Kuikka, Paula
2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202203043094
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202203043094
Tiivistelmä
Opinnäytetyö Ravien etäseuraamisen konsepti on tutkimuksellinen kehittämistyö. Kontekstina tässä opinnäytetyössä toimii raviurheilun yritysasiakkaille tuottamat palvelut. Tavoitteena oli selvittää, mitä elementtejä tarvitaan, että asiakkaat kokevat saavansa lisäarvoa ja elämyksellisyyttä osallistuessaan etänä seurattavaan tilaisuuteen.
Kehittämistyön tuotoksena kehitettiin ensiaskeleet ravien etäseuraamisen konseptille. Tuote pilotoitiin sekä kerättiin palautteet tilaisuuteen osallistuneilta. Tavoitteena oli luoda tuote, jolla saataisi tuotettua lisäarvoa ravien palveluja käyttäville yritysasiakkaille.
Opinnäytetyön tietoperusta koostui konseptointia, elämyksellisyyttä sekä virtuaalitapahtumia käsittelevästä kirjallisuudesta. Lisäksi tiedonhankintaa varten tehtiin kolme teemahaastattelua raviratojen palveluja käyttäneille yritysasiakkaille. Näiden haastattelujen pohjalta saatuja tuloksia hyödyntäen saatiin perusteet sähköiselle kyselylle, joka lähetettiin Kuopion ja Vermon raviratojen yritysasiakkaille. Saatujen vastausten pohjalta luotiin malli, jota testattiin konseptin pilotti-illassa. Opinnäytetyössä hyödynnettiin myös kahden aiemmin järjestetyn etätilaisuuden palautteita sekä benchmarkkausta.
Ravien etäseuraamisen tilaisuus järjestettiin ja tilaisuuden aikana tehtiin havainnointia ja tapahtuman jälkeen kerättiin osallistujilta palautteet.
Työn tuloksena syntyi ravien etäseuraamisen malli, jossa vahvasti toteutui yhteisöllisyys. Elämyksellisyyttä tuottavia elementtejä saatiin mukaan. Kehittämistyön tulosten perusteella etäseuraamistuotteen kehityksessä kannattaa ensisijaisesti huomioida kohderyhmän profilointi sekä kiinnittää huomiota vahvemmin elämyksellisyyttä tuottavaan sisältöön sekä teknisiin ominaisuuksiin.
Mallille löytyy myös muita käyttötarkoituksia kuin yritysasiakkaat: hevosenomistajat kuten yhden hevosen ympärille koottu omistajajoukko tai tueksi ja turvalliseksi vaihtoehdoksi ravien suurtapahtumiin erilaisille asiakasryhmille.
The creation of the concept of watching trotting competitions at distance is a research-oriented development work. The context of this thesis is the services provided by equestrian sports to corporate customers. The aim was to find out what elements are needed so that customers feel that they get added value and enjoy experientialism when participating in a remote event. As a result of the development work, the first steps were taken to create the concept of remote participation of spectators in trotting competitions. The product was piloted and feedback was collected from the participants. The goal was to create a product that would provide added value to corporate customers using trotting services. The knowledge base of the thesis consisted of literature on conceptualization, experientialism and virtual events. In addition, three thematic interviews were conducted with corporate customers who used the services of trotting arenas to obtain information. Utilizing the results obtained on the basis of these interviews, an electronic survey was created and sent to corporate customers of the Kuopio and Vermo trotting arenas. Based on the responses received, a model was created and tested at the concept pilot event. The thesis also utilized feedback from two previous remote events and benchmarking. A remote horse racing event was organized, observations were made during the event, and feedback was collected from participants after the event. As a result of the thesis project, a model of following a trotting event at distance was built, in which communality was strongly present. Experiential elements were included in the model. Based on the results of the development work, it is worthwhile to pay most attention to the profiling of the target group in the development of the remote monitoring product, without forgetting experiential content and technical features. The model is not limited to corporate customers; horse owners such as a group of people having invested in the same horse would find the model beneficial and it could offer a safe alternative to various customer groups to enjoy large horse racing events.
Kehittämistyön tuotoksena kehitettiin ensiaskeleet ravien etäseuraamisen konseptille. Tuote pilotoitiin sekä kerättiin palautteet tilaisuuteen osallistuneilta. Tavoitteena oli luoda tuote, jolla saataisi tuotettua lisäarvoa ravien palveluja käyttäville yritysasiakkaille.
Opinnäytetyön tietoperusta koostui konseptointia, elämyksellisyyttä sekä virtuaalitapahtumia käsittelevästä kirjallisuudesta. Lisäksi tiedonhankintaa varten tehtiin kolme teemahaastattelua raviratojen palveluja käyttäneille yritysasiakkaille. Näiden haastattelujen pohjalta saatuja tuloksia hyödyntäen saatiin perusteet sähköiselle kyselylle, joka lähetettiin Kuopion ja Vermon raviratojen yritysasiakkaille. Saatujen vastausten pohjalta luotiin malli, jota testattiin konseptin pilotti-illassa. Opinnäytetyössä hyödynnettiin myös kahden aiemmin järjestetyn etätilaisuuden palautteita sekä benchmarkkausta.
Ravien etäseuraamisen tilaisuus järjestettiin ja tilaisuuden aikana tehtiin havainnointia ja tapahtuman jälkeen kerättiin osallistujilta palautteet.
Työn tuloksena syntyi ravien etäseuraamisen malli, jossa vahvasti toteutui yhteisöllisyys. Elämyksellisyyttä tuottavia elementtejä saatiin mukaan. Kehittämistyön tulosten perusteella etäseuraamistuotteen kehityksessä kannattaa ensisijaisesti huomioida kohderyhmän profilointi sekä kiinnittää huomiota vahvemmin elämyksellisyyttä tuottavaan sisältöön sekä teknisiin ominaisuuksiin.
Mallille löytyy myös muita käyttötarkoituksia kuin yritysasiakkaat: hevosenomistajat kuten yhden hevosen ympärille koottu omistajajoukko tai tueksi ja turvalliseksi vaihtoehdoksi ravien suurtapahtumiin erilaisille asiakasryhmille.
The creation of the concept of watching trotting competitions at distance is a research-oriented development work. The context of this thesis is the services provided by equestrian sports to corporate customers. The aim was to find out what elements are needed so that customers feel that they get added value and enjoy experientialism when participating in a remote event. As a result of the development work, the first steps were taken to create the concept of remote participation of spectators in trotting competitions. The product was piloted and feedback was collected from the participants. The goal was to create a product that would provide added value to corporate customers using trotting services. The knowledge base of the thesis consisted of literature on conceptualization, experientialism and virtual events. In addition, three thematic interviews were conducted with corporate customers who used the services of trotting arenas to obtain information. Utilizing the results obtained on the basis of these interviews, an electronic survey was created and sent to corporate customers of the Kuopio and Vermo trotting arenas. Based on the responses received, a model was created and tested at the concept pilot event. The thesis also utilized feedback from two previous remote events and benchmarking. A remote horse racing event was organized, observations were made during the event, and feedback was collected from participants after the event. As a result of the thesis project, a model of following a trotting event at distance was built, in which communality was strongly present. Experiential elements were included in the model. Based on the results of the development work, it is worthwhile to pay most attention to the profiling of the target group in the development of the remote monitoring product, without forgetting experiential content and technical features. The model is not limited to corporate customers; horse owners such as a group of people having invested in the same horse would find the model beneficial and it could offer a safe alternative to various customer groups to enjoy large horse racing events.