Digital marketing of sporting goods stores in Finland : case Stadium
Riihelä, Atte (2014)
Riihelä, Atte
Turun ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201403133120
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201403133120
Tiivistelmä
Markkinointi muuttuu monella tapaa samalla, kun maailmassa käytetään teknologiaa enemmän kuin koskaan. Asiakas käyttäytyminen on muuttunut ja vanhat yksinkertaiset laitteet ovat käytössä yhä vähemmän. Tämän takia perinteinen markkinointi kuten sanomalehtien mainokset, tv mainokset ja tulostettu media ovat vähemmän käytössä. Tänään, 21. Vuosisadalla yhdellä laitteella voi tehdä monia asioita ja olla yhteydessä maailmanlaajuisesti. Digitaalinen markkinointi kasvaa pikaisesti maailmanlaajuisesti ja on käytössä enemmän kun ihmiset käyttävät päivittäin useaan otteeseen laitteita kuten matkapuhelimet ja tabletti tietokoneet sekä kuluttavat niillä aikaa Internetissä ja muissa sosiaalisen median alustoilla enemmän kuin koskaan ihmiskunnan historiassa. Suomessa digitaalinen markkinointi ja digitaalinen tieto ja osaaminen on vahvaa. Hyvä esimerkki tästä on mobiilipeliyhtiö Rovio mikä näytti heidän maailmanlaajuisella hitti peli Angry Birdsillä että Suomessa on potentiaalia tällaisilla alueille. Digitaalisen markkinoinnin evoluutio on avannut ovet urheiluväline kaupoille markkinoida tuotteita ja palvelujaan uudella, jännittävällä, ja luovalla tavalla.
Suomessa urheiluliikkeet ovat käyttäneet kauan aikaa perinteisiä markkinointi tapoja mainostaa tarjouksiaan ja tuotteitaan, kuten sanomalehti mainostaminen ja televisio mainokset, ja käyttävät edelleen. Urheiluliikkeiden markkinointi kanavana digitaalinen markkinointi on kasvamassa, mutta ei viemässä perinteisen markkinointi kanavien markkinointia pois, vaan pikemminkin pienentämässä sitä.
Stadium, ruotsalainen urheiluväline liikeketju toimii neljässä eri maassa. Ruotsissa, Suomessa, Tanskassa ja Saksassa. Suomessa Stadium markkinoi perinteisiä markkinointi kanavia hyödyntäen sekä moderneja markkinointi kanavia kuten digitaalinen markkinointi. Stadium on yksi suurimmista urheiluväline liikeketjuista Suomessa, muita suuria ovat Sportia, Intersport, Top-Sport ja Budget-Sport.
Tämä opinnäytetyö on kirjoitettu Stadiumin näkökulmasta digitaaliseen markkinointiin Suomessa, sillä se on yritys missä opinnäytetyön kirjoittaja työskentelee ja on työskennellyt vuosia. Opinnäytetyö kertoo miten Stadium markkinoi Suomessa ja esittelee miten se voisi parantaa digitaalista markkinointiaan Suomessa tulevaisuudessa.
Suomessa urheiluliikkeet ovat käyttäneet kauan aikaa perinteisiä markkinointi tapoja mainostaa tarjouksiaan ja tuotteitaan, kuten sanomalehti mainostaminen ja televisio mainokset, ja käyttävät edelleen. Urheiluliikkeiden markkinointi kanavana digitaalinen markkinointi on kasvamassa, mutta ei viemässä perinteisen markkinointi kanavien markkinointia pois, vaan pikemminkin pienentämässä sitä.
Stadium, ruotsalainen urheiluväline liikeketju toimii neljässä eri maassa. Ruotsissa, Suomessa, Tanskassa ja Saksassa. Suomessa Stadium markkinoi perinteisiä markkinointi kanavia hyödyntäen sekä moderneja markkinointi kanavia kuten digitaalinen markkinointi. Stadium on yksi suurimmista urheiluväline liikeketjuista Suomessa, muita suuria ovat Sportia, Intersport, Top-Sport ja Budget-Sport.
Tämä opinnäytetyö on kirjoitettu Stadiumin näkökulmasta digitaaliseen markkinointiin Suomessa, sillä se on yritys missä opinnäytetyön kirjoittaja työskentelee ja on työskennellyt vuosia. Opinnäytetyö kertoo miten Stadium markkinoi Suomessa ja esittelee miten se voisi parantaa digitaalista markkinointiaan Suomessa tulevaisuudessa.